To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
DACIA DUSTER forum - KLUB POLSKA
Forum nieoficjalnego Klubu Dacia Duster

Pogaduszki - Czemu Dacia, i czemu Duster to auto terenowe

DS - 2020-02-13, 10:44

mistakos napisał/a:
ESP, ESC czy jak to tam się zwie, taka pomarańczowa, wtedy mam też pewność, że tył pracuje, bo musi :P
Jak przymroziło i asfalt był biały też miałem momenty z kontrolką i czuć było, że tył działa mimo niewielkiej prędkości, głównie na niewielkich łukach na drodze.
Zwie się z reguły TC - kontrola trakcji. ESP czy ESC, tak jak i ABS mają priorytet nad 4WD, ich działanie przełącza układ do 2WD (poza trybem LOCK).

miela napisał/a:
Czy napęd jakoś bardziej słychać, kiedy działa?
Jeżeli słychać, to może być oznaką tylko i wyłącznie jakiejś usterki. W tym układzie wszystkie elementy cały czas kręcą się tak samo, niezależnie od wybranego trybu, więc ani dołączanie ani praca nie powinny być słyszalne.
Zywiec - 2020-02-13, 11:32

Trzeba wiąć jeszcze pod uwagę że Duster ma blokadę (niewielką ale w jakimś stopniu jednak ma) mechanizmu różnicowego tj. przyblokowuje koło które nie ma przyczepności a to jest sterowane bodajże z ABS-u, w lekkim terenie to się sprawdzi a zwłaszcza na wykrzyżach. Ja osobiście wyłączam kontrolę trakcji chcą mieć "prawie" pełną blokadę :)
DS - 2020-02-13, 11:45

To właśnie kontrola trakcji odpowiada za "blokadę". Wyłączyć można tylko ESP, wtedy to praca kontroli trakcji nie jest zakłócana przez ograniczanie momentu obrotowego silnika.
miela - 2020-02-14, 14:13

DS napisał/a:

miela napisał/a:
Czy napęd jakoś bardziej słychać, kiedy działa?
Jeżeli słychać, to może być oznaką tylko i wyłącznie jakiejś usterki. W tym układzie wszystkie elementy cały czas kręcą się tak samo, niezależnie od wybranego trybu, więc ani dołączanie ani praca nie powinny być słyszalne.


Może mi się wydawało, bo akurat radia nie miałem włączonego. Bo nie był to jakiś mocny dźwięk, poza tym mocno zlodowacona droga też chyba swoje zrobiła.

tomekptk - 2020-02-14, 19:18

Generalnie na "normalnej" drodze, czyli np. szuter (w trybie lock nie jeździmy po asfalcie, betonie itp.) nic u mnie nie słychać, chyba że są jakieś problemy i tył zaczyna mocniej pracować, ale to jest bardziej związane z pracą samych opon, buksowanie itp. Czasami w trybie auto słyszę czasami, albo raczej czuję, dołączenie tyłu przy bardziej dynamicznym ruszaniu na np. śnieg. Z tym, że nie mam jakiś systemów typu asp, które mogą mieć tutaj znaczenie.
miela - 2020-02-23, 22:40

Zrobiłem kolejną próbę, bez testu 2WD, ale myślę, że 2WD w ogóle by nie ruszyło.

Podjazd pod górkę, nachylenie tak mniej więcej 30 stopni, zaśnieżona droga z betonowych płyt, śnieg ciężki, rozmrożony (+5 stopni, ok 30 cm śniegu), ale pod spodem lód. Auto w pełni załadowne, opony Nokian WR D4 215/65R16 102 H XL. Nie było żadnego śladu, ale chciałem sobie wjechać, żeby obejrzeć widok. Duster szedł bez problemu aż pojawiły się wszystkie powyższe składowe. Potem dalej szedł, ślizgał się, czuć było opór, momentami ściągało na boki, ale powolutku się wdrapał.

Myślę, że z oponami do jazdy w terenie w ogóle nie byłoby oporu.

Black Dusty - 2020-02-23, 23:54

miela napisał/a:
Myślę, że z oponami do jazdy w terenie w ogóle nie byłoby oporu.

Myślę że nie jest to takie oczywiste.

Zywiec - 2020-02-24, 08:56

Black Dusty napisał/a:
miela napisał/a: Myślę, że z oponami do jazdy w terenie w ogóle nie byłoby oporu.

Myślę że nie jest to takie oczywiste.
Myślę, a nawet wiem z doświadczenia, że na pewno z oponami terenowymi na śniegu jest większy problem niż z oponami zimowymi na śniegu. Z terenowymi oponami typu "kostka" lub "traktor" nie ma jazdy po śliskim.
miela - 2020-02-24, 22:26

Jak się nad tym zastanowić, to macie rację. Mniejsze tarcie... fakt.

No nic, chciałem po prostu napisać, że mimo braku jakichkolwiek ambicji jazdy w terenie, to jednak czasem mam ochotę auto sprawdzić i naprawdę daje radę :-)

Kapitan Shinobi - 2020-02-24, 22:28

Black Dusty napisał/a:
miela napisał/a:
Myślę, że z oponami do jazdy w terenie w ogóle nie byłoby oporu.

Myślę że nie jest to takie oczywiste.


Popieram, w tego typu okolicznościach typowa zima, z agresywnym, najlepiej kierunkowym bieżnikiem, sprawdzi się lepiej niż najlepsze AT/MT'ki.
Jeżeli auto miało "lekki" problem żeby wjechać na tych Nokianach, ale w sumie wjechało, to na typowych AT'ekach/MT'ekach miałoby trudniej (choć nie wykluczam, że też by wjechało). W koncu to Dacia Duster! ;-)

PS.
jak dotychczas miałem jedynie kilka "przygód" z drogą gruntową, nic tam nie słyszałem od napędu, ale w miejscach, gdzie było "grubsze" błoto, odniosłem wrażenie, że auto tak jakby się zastanawiało, a po chwili pociągnęło dalej. Także gdyby ktoś spytał mnie o zdanie, rzekłbym, że załączania napędu 4x4 nie słychać, natomiast ewentualnie można go poczuć. W sumie szkoda, że nie było zimy, chciałbym zobaczyć (a w zasadzie poczuć) te 4WD AUTO na śliskim (w śniegu i lodzie).

Black Dusty - 2020-02-25, 00:01

Kapitan Shinobi napisał/a:
chciałbym zobaczyć (a w zasadzie poczuć) te 4WD AUTO na śliskim (w śniegu i lodzie).

Jeżeli znajdziesz się w takich okolicznościach to proponuję aby od razu włączyć LOCK gdyż jeżeli to nie będzie lotnisko to jak poczujesz te 4WD AUTO to możesz już być tam gdzie się nie spodziewasz.

DS - 2020-02-25, 14:30

Black Dusty napisał/a:
Jeżeli znajdziesz się w takich okolicznościach to proponuję aby od razu włączyć LOCK gdyż jeżeli to nie będzie lotnisko to jak poczujesz te 4WD AUTO to możesz już być tam gdzie się nie spodziewasz.
Aż tak źle z tym trybem AUTO? Przy współpracy z ESP nie powinien zaskakiwać, szczególnie w DDII.
miela - 2020-02-25, 17:35

Mi się wydaje, że to jednak sprawniej działa. Sprawdzałem na lodzie/śniegu pod górkę różnicę między 2WD a AUTO. Tam gdzie na 2WD samochód stawał albo się kopał, w trybie AUTO przy tej samej prędkości jechał. Jeśli była jakaś zwłoka to niezauważalna.
Oczywiście to dla prędkości parkingowych, więc nie wiem jakby to wyglądało dla tych granicznych dla 4WD.

klazow - 2020-02-25, 18:49

Czemu Duster to auto terenowe?

Pewnie dlatego, że tak może:
https://francuskie.pl/dacia-duster-i-audi-a4-allroad-porownanie-na-sniegu/

LESNICZYy - 2020-02-25, 20:52

klazow napisał/a:
Czemu Duster to auto terenowe?

Pewnie dlatego, że tak może:
https://francuskie.pl/dacia-duster-i-audi-a4-allroad-porownanie-na-sniegu/

Film przedstawia ciekawe zjawisko pogodowe zwane śniegiem , SUV i osobówkę 4x4 . Terenówek niestwierdziłem :mrgreen: .



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group