Dział ogólny - Koło dojazdowe.
rakso70 - 2013-09-25, 10:58 Temat postu: Koło dojazdowe. Czy ktoś posiada, używa (od czasu do czasu)? W momencie gdy zagazowałem auto, zrodził się problem z wożeniem zapasówki. Bagażnik w Dusterze jest jaki jest, ale po włożeniu do niego monstrualnie wielkiego koła :)przestrzeń bagażowa jest skromna. Pianki, żele mnie nie przekonują. Kupiłem zatem u miejscowego gumiarza dojazdówkę. Kosztowała mnie 90 zł. W porównaniu z ceną z tego sklepu jest to kwota symboliczna.
Interesuje mnie natomiast wielkość (średnica) dojazdówki. Ta która kupiłem minimalnie odbiega średnicą od daćkowego koła. Ta oferowane w sklepie (link wyżej) to dojazdówka w rozmiarze 115/70 R15. Po wyliczeniu kalkulatorem opon , wyszło 143,9 mm różnicy. To sporo. W nieprzebranych zasobach internetu znalazłem wieść, że dojazdówk nie powinna być mniejsza od koła właściwego o więcej niż cal. Spotkałem sie też z opinią, że jej mniejsza średnica spowoduje nieprawidłowości w działaniu ABS.
BoloSr - 2013-09-25, 11:01 Temat postu: Re: Koło dojazdowe. Toc to dojazdowka tylko ktora montujesz na os nie napedzana wiec nie sadze zeby bylby problem z dojechaniem do warsztatu :) no chyab za chcesz na tym jezdzic potem calymi tygodniami to moze byc problem :)
rakso70 - 2013-09-25, 11:07 Temat postu: Re: Koło dojazdowe.
BoloSr napisał/a: | Toc to dojazdowka tylko ktora montujesz na os nie napedzana wiec nie sadze zeby bylby problem z dojechaniem do warsztatu :) no chyab za chcesz na tym jezdzic potem calymi tygodniami to moze byc problem :) |
Zapasówka to zapasówka. "Gumę łapie" się czasami w kole z osi napędzanej, nieprawdaż? Chyba, że pozamienia się koła w przypadku kichy. Tylne sprawne w miejsce przedniego przebitego, a dojazdówka w jego miejsce.
BoloSr - 2013-09-25, 11:11 Temat postu: Re: Koło dojazdowe.
rakso70 napisał/a: | BoloSr napisał/a: | Toc to dojazdowka tylko ktora montujesz na os nie napedzana wiec nie sadze zeby bylby problem z dojechaniem do warsztatu :) no chyab za chcesz na tym jezdzic potem calymi tygodniami to moze byc problem :) |
Zapasówka to zapasówka. "Gumę łapie" się czasami w kole z osi napędzanej, nieprawdaż? |
ino tak ale widzialem program chyba na TVN Turbo jak gosciu wlasnei mowil o tym ze dojazdowki nie powinno sie zakladac na os napedzana i tez sie zdziwilem o co chodiz i wlasnie tlumaczyl ze chodzi o to zeby nie bylo roznicy wlasnie w wymiarach wiec jak jest taka sytuacja to najpierw zakladamy na os nienapedzana zapasowke a na os napedzana pelne kolo :):)
DD - 2013-09-25, 11:55 Temat postu: Re: Koło dojazdowe.
rakso70 napisał/a: | Ta oferowane w sklepie (link wyżej) to dojazdówka w rozmiarze 115/70 R15. |
Ale pod tym ww linkiem do sklepu mowa jest o dojazdowce 16".
O ew. dojazdowkach do DD pisalem juz kiedys w tym watku. Jak widac, fabryczna dojazdowka do QQ ma sporo mniejsza srednice niz normalne, fabryczne kola (podstawowy rozm. w QQ to 215/65R16, czyli identyczny jak oficjalnie jedyny w DD). W koncu to tylko dojazdowka, sluzy tylko do awaryjnej jazdy na krotkich odcinkach.
rakso70 - 2013-09-25, 12:12 Temat postu: Re: Koło dojazdowe.
DD napisał/a: |
Ale pod tym ww linkiem do sklepu mowa jest dojazdówce 16". |
Istotnie. Na swoja obrone mogę dodać tylko to że od sprzedawcy otrzymałem informację, że jest to "15" w rozmiarze 115/70 (zerknąłem teraz do telefonu i zapisanego w nim sms-a). Zreszta dałbym sobie rękę uciąć, że wcześniej na stronach sklepu było własnie zapisane, że jest w rozmiarze 15". Zapewne teraz nie miałbym ręki.
Post factum, znalazłem, ale całkiem przypadkowo Twoje uwagi w odniesieniu do kół dojazdowych. Zapoznałem się z nimi.
Gdy wpiszemy w kalkulator dane pełnego koła Dustera/Qashqai'a czyli 215/65 R16 i wymiary dojazdówki 145/90 R16 to różnica średnicy wynosi zaledwie 18,5 mm.
DD - 2013-09-25, 12:23 Temat postu: Re: Koło dojazdowe.
rakso70 napisał/a: | Istotnie. Na swoja obrone mogę dodać tylko to że od sprzedawcy otrzymałem informację, że jest to "15". Zreszta dałbym sobie rękę uciąć, że wcześniej na stronach sklepu było własnie zapisane, że jest w rozmiarze 15". Zapewne teraz nie miałbym ręki. |
Moze tak, a moze nie ... moze sprzedawca skapowal sie i w miedzyczasie zmienil w opisie z 15" na 16"?
Jaki jest rozmiar opony tej Twojej dojazdowki?
rakso70 - 2013-09-25, 12:32 Temat postu: Re: Koło dojazdowe.
DD napisał/a: |
Jaki jest rozmiar opony tej Twojej dojazdowki? |
Nie mam jej teraz koło siebie. Sprawdzę po powrocie do domu i podam dane.
DD - 2013-09-25, 12:59 Temat postu: Re: Koło dojazdowe.
rakso70 napisał/a: | Gdy wpiszemy w kalkulator dane pełnego koła Dustera/Qashqai'a czyli 215/65 R16 i wymiary dojazdówki 149/90 R16 to różnica średnicy wynosi zaledwie 11,3 mm. |
Trudno mi za Toba nadarzyc jak edytujesz "ciagle" .
Ale roznica srednicy miedzy 215/65R16 a 145/90R16 jest 18,5mm [(215x0,65-145x0,9)x2].
Roznica jest wec spora... no ale oczywisicie nie taka "kosmiczna" jak w porownaniu do ww 115/70R15, ale tez ten ostatni rozmiar jest raczej "z kosmosu" w odniesieniu do DD.
EDIT: O, widze ze kolejne dwa razy zmieniles swojego posta... no i teraz juz jest OK .
rakso70 - 2013-09-25, 13:12 Temat postu: Re: Koło dojazdowe.
DD napisał/a: | O, widze ze kolejne dwa razy zmieniles swojego posta... no i teraz juz jest OK . |
Bardzo Ciebie i innych czytających za to przepraszam. Robię kilka rzeczy w jednym czasie i przez roztargnienie zdażyło mi się zrobić błędy, które skorygowałem. Musiało to wprowadzić odrobinę zamieszania. Wybacz:)
rakso70 - 2013-09-25, 17:25
Dojazdówka którą kupiłem jest w rozmiarze 155/90 R16.Jej ET umożliwia założenie na przednią ośkę. Nie ociera o zacisk. Pochodzi zapewne od jakiegoś "japońca", względnie "koreańca".
DD - 2013-09-25, 19:04
Taka dojazdowka 16" za 90zl to fatycznie bardzo korzystny zakup .
Co do rozmaru, to 155/90R16 niby wg kalkulatorow/obliczen odpowiada srednica 215/65R16, ale tak naprawde liczy sie dynamiczna srednica/obwod kola (a nie statyczny). Tak ze kto wie, moze wlasnie te ok. 2cm roznicy w srednicy normalnego kola i dojazdowki w przypadku QQ uzglednia roznice w ugieciu obu rodzajow opon (pamietajmy, ze w dojazdowce ma byc duzo wyzsze cisnienie, nawet ok. 2 razy, niz w normalnym kole).
Tak czy owak, zakup jest korzystny i nie ma co sie wiecej nad tym rozwodzic, bedzie dobrze . Z reszta jest niemala szansa, ze nigdy nie bedziesz mial okazji jej uzyc. Oby .
Dar1962 - 2013-09-26, 09:59
należy zacząć od tego,że w wersji 4x4 powinno się montować wyłącznie identyczne rozmiarem i parametrami koło na miejsce uszkodzonego
DD - 2013-09-26, 11:09
Dar1962 napisał/a: | należy zacząć od tego,że w wersji 4x4 powinno montować się wyłącznie identyczne rozmiarem i parametrami koło na miejsce uszkodzonego |
Kluczowe jest tu owo "powinno sie". Powinno sie, nie oznacza, ze nie moze byc w tym wypadku pewnych drobnych/awaryjych odstepstw. No bo jak komus w czasie jazdy na fabrycznych kolach zacznie uciekac z jednego kola powietrze i juz ze sporym ubytkiem (powiedmy, ze obwod dynamiczny zmniejszy sie o 5%) przejdzie 10, 20 czy nawet 50km zanim sie zorientuje, to co sie niby strasznego stanie? Rozsypie sie skrzynia biegow, skrzynka rozdzielcza, dyferncjal ?
BTW czy 4WD uzywasz wylacznie w terenie, czy moze rowniez na normalnych drogach publicznych (np. gdy na asfalcie lezy sporo sniegu czy blota posniegowego)?
Dar1962 - 2013-09-26, 16:07
różnica średnicy koła i szerokości bieżnika ma wpływ na prawidłowość pracy układu 4x4 a ponadto może zakłócać prawidłowe działanie ESP-ASR. Mówiąc inaczej - jeśli w trakcie jazdy w trybie "Auto" przy założonym na jednej z osi "obcym" kole dojdzie do problemu z trakcją i elektronika sterująca zleci załączenie tylej osi lub aktywuje ESP - reakcja auta może być inna niż powinna.
|
|
|