To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
DACIA DUSTER forum - KLUB POLSKA
Forum nieoficjalnego Klubu Dacia Duster

Strony WWW - Klęska Dustera

klazow - 2020-02-25, 23:26

Kapitan Shinobi napisał/a:
Ok, a czy są jakieś auta w klasie Suv (nie mam na myśli GL czy Q7, raczej bliżej DD) z napędem AWD?
Może np. nowa Vitara?


Bezpiecznie można powiedzieć, że wszystkie Subaru... ale to nie takie proste. AWD to tylko literki... a nie oznaczenie prawem chronione. Nikt nie ma na nie wyłączności i nikomu nie wolno zastrzec, co mówiąc AWD należy rozumieć.
Można więc w necie znaleźć sprzeczne wyjaśnienia.
Polecam tą stronkę:
https://autokult.pl/28511,naped-na-cztery-kola-niejedno-ma-imie,all

Ps.
A na pytanie: "Jaki napęd 4x4 jest w Dusterze?", prawidłowa odpowiedź brzmi: "DOSKONAŁY".

piku - 2020-02-26, 09:25

Kapitan Shinobi napisał/a:
Ok, a czy są jakieś auta w klasie Suv (nie mam na myśli GL czy Q7, raczej bliżej DD) z napędem AWD?
Może np. nowa Vitara?


Vitara na pewno nie (ma jakiś dołączany napęd, podobnej klasy, co Duster). Zapewne można do tej grupy przede wszystkim zaliczyć klasyka - Subaru Forestera.

Kapitan Shinobi - 2020-02-26, 22:48

Z tego co podesłał Klazow wynika, że nie zrobiłem błędu mówiąc o Dacii AWD.
Sami producenci różnie to stosują, i żaden sztywny podział (4x4-AWD-4WD) pod względem mechanicznym nie ma sensu.

Ponieważ to nie jest praca inżynierska, tylko forum skupiające głównie pasjonatów i/lub użytkowników DD, uważam, za dopuszczalne zarówno określenia 4WD, AWD jak i 4x4.
Można też powiedzieć o swoim autku "terenówka", a jeśli jakiś właściciel Samuraja, Patrola, Pajero czy Land Cruisera się za to obrazi, no to cóż - "life is brutal".
Sześciostrzałowy Colt z westernów to pistolet i Uzi z magazynkiem na 30 nabojów to też pistolet.

PS.
Z mojego punktu widzenia, czyli końcowego użytkownika, co tam fabryka zamontowała, sprzęgło wielopłytkowe, dyfer czy cokolwiek innego, nie ma znaczenia. Ma działać, a po zapięciu LOCK'a wyciągnąć mnie z błota/śniegu. I tyle. ;-)

Hiszpan_JS - 2020-02-27, 06:02

I dlatego napisałem że obaj macie rację :-) . To nie jest, od góry narzucony podział, tylko taka "tradycja". Niedawno na parkingu widziałem Forda Kuga z dumnym napisem na drzwiach AWD, i raczej był to fabryczny napis :shock: .
Black Dusty - 2020-02-27, 09:25

Kapitan Shinobi napisał/a:
Ponieważ to nie jest praca inżynierska, tylko forum skupiające głównie pasjonatów i/lub użytkowników DD, uważam, za dopuszczalne zarówno określenia 4WD, AWD jak i 4x4.

Ja uważam że takie pisanie jest dopuszczalne na Onecie, WP czy też innej Interii a nie na forum samochodowym.
Kapitan Shinobi napisał/a:
Sześciostrzałowy Colt z westernów to pistolet

To rewolwer.
Kapitan Shinobi napisał/a:
Uzi z magazynkiem na 30 nabojów to też pistolet

Uzi to pistolet MASZYNOWY.

Żyrafa, lew, nosorożec to są dla Ciebie ssaki czy może jednak używasz ich nazw?

klazow - 2020-02-27, 16:48

Black Dusty napisał/a:

Ja uważam że takie pisanie jest dopuszczalne na Onecie, WP czy też innej Interii a nie na forum samochodowym.


Gdy komuś radzimy lub podpowiadamy, to poczucie odpowiedzialności za wpisy musi być. Dotyczy to głównie działu Technicznego.
Jednak, moim zdaniem, to Forum to też miejsce na swobodną wymianę myśli i poglądów. Moim zdaniem to ubogaca… a co najmniej inspiruje. Duża część tego co wiemy i zapamiętaliśmy pochodzi z luźnych rozmów a nie ze szkół i nauczań rozmaitych. Trudno się czegoś dowiedzieć bojąc się odezwać. Trudno też poznać inny punkt widzenia w sprawie niewypowiedzianej. Ja się z Kapitanem zgadzam, że jest to miejsce dla pasjonatów (choć nie tylko).
Tu i w życiu dystans do samego siebie przydatny jest.
Ja gdy zbłądzę, to " :oops: " a potem „faja i do przodu” :mrgreen: .

klazow - 2020-02-27, 16:52

Hiszpan_JS napisał/a:
To nie jest, od góry narzucony podział, tylko taka "tradycja"...


…oraz sukces marketingowy wiadomych producentów. Ale faktyczne wiele osób tak to widzi. Ja więc piszę „4x4” i wiem, że nieporozumień nie będzie. Tym bardziej, że (zgodnie z „tradycyjnym” myśleniem) mamy jednocześnie dwa systemy w Dusterach.

klazow - 2020-02-27, 17:02

Kapitan Shinobi napisał/a:

Z mojego punktu widzenia, czyli końcowego użytkownika, co tam fabryka zamontowała, sprzęgło wielopłytkowe, dyfer czy cokolwiek innego, nie ma znaczenia. Ma działać, a po zapięciu LOCK'a wyciągnąć mnie z błota/śniegu. I tyle. ;-)


Z tym trudno mi się nie zgodzić. :mrgreen:
Skoro jednak drążymy temat, to jako początkujący „czterołap” zapytam:
Czy „ambitniejsze” rozwiązania np. z Forestera przekładają się na możliwości auta w czasie jazdy?
Czy to, że napęd jest stały a nie dołączany tylko gdy trzeba, przekłada się na odczucia kierowcy? Bo ja (nie licząc ruszania) zwyczajnie nie wiem, kiedy i jak długo tryb „AUTO” tył mi napędza.
Czy po załączeniu „LOCK” mniej możemy "w piachu i błocie" niż ktoś kto do Dustera napęd z Subaru sobie przełożył? (proszę, nie analizujcie technicznych i logicznych uwarunkowań takiej „przekładki”)
Czy Ci, którzy z wyższością patrzą na „proste” 4x4 (jak w Dusterach) mają do tego inne podstawy niż to, że ich rozwiązania są droższe?

Zywiec - 2020-02-27, 17:06

Jeżeli wierzyć koledze DS, to Duster ma AWD. DS napisał, wkleił również jakiś schemat działania napędów, że DD ma napęd odłączany a nie załączany, a skoro tak to oznacza że ma stały napęd na cztery koła a my tylko odłączamy go przekręcając pokrętełko, zresztą na "chłopski rozum" wybierając opcję "Auto" to napęd się rozłącza.
Black Dusty - 2020-02-27, 17:48

klazow napisał/a:
Czy to, że napęd jest stały a nie dołączany tylko gdy trzeba, przekłada się na odczucia kierowcy?

Zrób taki eksperyment jak znajdziesz odpowiednie śliskie warunki: pokonaj kilka łuków z trybem LOCK a następnie postaraj się z taką samą prędkością zrobić to z trybem AUTO i się przekonasz. Tylko uważaj bo w trybie AUTO możesz być niemile zaskoczony.

Hiszpan_JS - 2020-02-27, 17:55

Zywiec napisał/a:
Jeżeli wierzyć koledze DS, to Duster ma AWD. DS napisał, wkleił również jakiś schemat działania napędów, że DD ma napęd odłączany a nie załączany...
Nooo... chyba nie do końca :-) . Podstawowy napęd w Dusterze to oś przednia. Oś tylną załączamy na stałe tylko pokrętłem (pozycja LOCK). Pewno chodzi Ci o to że załączenie to brak napięcia a wyłączenie to podanie napięcia (odwrotnie niż dyktuje logika). Co nie zmienia faktu że stanem naturalnym jest praca tylko osi przedniej. Kolega DS zaraz mi wytknie że się mylę (nie pierwszy raz :mrgreen: ), więc niech może On to wyjaśni dokładnie. Ja mam za mało wiadomości na dyskusję z Nim.

Black Dusty napisał/a:
Zrób taki eksperyment jak znajdziesz odpowiednie śliskie warunki: pokonaj kilka łuków z trybem LOCK a następnie postaraj się z taką samą prędkością zrobić to z trybem AUTO i się przekonasz.
To nie będzie żaden eksperyment. Forester ma dyferencjał międzyosiowy i będzie się zachowywał inaczej niż Duster w trybie LOCK.
Black Dusty - 2020-02-27, 18:01

Z tego co ja wiem to Auto jest trybem domyślnym Dusterów 4x4 w którym komputer decyduje czy dołączyć tył w razie potrzeby bo ten jest stale wyłączony. Tryb 2WD uniemożliwia komputerowi dołączyć tył. Tryb Lock powoduje stały napęd na wszystkie koła(AWD) do chwili w której go komputer nie rozłączy.
Black Dusty - 2020-02-27, 18:10

Hiszpan_JS napisał/a:
To nie będzie żaden eksperyment.

klazow napisał/a:
Czy to, że napęd jest stały a nie dołączany tylko gdy trzeba, przekłada się na odczucia kierowcy?

Ależ będzie to eksperyment bo kolega pozna odczucia na własnej skórze.

Hiszpan_JS - 2020-02-27, 18:17

Black Dusty napisał/a:
Z tego co ja wiem to Auto jest trybem domyślnym Dusterów 4x4
Co nie zmienia faktu że komputer załącza tył dopiero wtedy gdy wykryje poślizg kół przednich.
Black Dusty napisał/a:
Tryb Lock powoduje stały napęd na wszystkie koła(AWD)
Pierwsza sprawa: nie na wszystkie tylko na dwa. Jedno z przodu i jedno z tyłu. Duster nie ma blokad na osiach! Sprawa druga: Tryb LOCK nie jest trybem permanentnym, więc połączenie tylnej osi to tylko praca chwilowa.
Hiszpan_JS - 2020-02-27, 18:20

Black Dusty napisał/a:
Ależ będzie to eksperyment bo kolega pozna odczucia na własnej skórze.
Nie. Nie będzie bo inaczej auto zachowuje się z mechanizmem międzyosiowym, a inaczej na zblokowanym przodzie z tyłem. Z mechanizmem różnicowym, na łuku drogi koła tylne i przednie będą miały różne prędkości. W trybie LOCK koła tylne i przednie będą się kręciły z tą samą prędkością.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group