To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
DACIA DUSTER forum - KLUB POLSKA
Forum nieoficjalnego Klubu Dacia Duster

Dział ogólny - Hak

maugu - 2021-05-13, 12:02

rozpruwacz napisał/a:
...
Więc jeżeli ktoś zasili z tego przewodu WEWNĘTRZNĄ instalację 12V przyczepki i zrobi zwarcie TO PRZESTANIE DZIAŁAĆ MODUŁ HAKA ODPOWIEDZIALNY ZA ŚWIATŁA ZEWNĘTRZNE.....

Muszę poprosić kogoś by mi wyjął ten dodatkowy bezpiecznik ze skrzynki i zobaczyć czy rzeczywiście światła (stop, pozycyjne itp) padną, ale nie mam "przy sobie" przyczepki :( , ale może masz rację?

rozpruwacz - 2021-05-13, 12:45

maugu napisał/a:
Muszę poprosić kogoś by mi wyjął ten dodatkowy bezpiecznik ze skrzynki i zobaczyć czy rzeczywiście światła (stop, pozycyjne itp) padną,


To mnie skłoniło do wyjścia na parking przed pracę i zweryfikowanie moich wywodów :D I generalnie potwierdziłem że odpięcie bezpiecznika od modułu haka powoduje odłączenie napięcia od świateł ZEWNĘTRZNYCH przyczepy w gnieździe haka (a co za tym idzie nie będą działały światła przyczepki). Na dowód przesyłam serię zdjęć:

skrzynka bezpieczników z zaznaczonym i wpiętym bezpiecznikiem od modułu haka:


napięcie na pinie 5 - światło pozycyjne - przy włożonym bezpieczniku:


skrzynka bezpieczników z wyjętym bezpiecznikiem:


napięcie na pinie 5 - światło pozycyjne - przy wyjętym bezpieczniku:

maugu - 2021-05-13, 14:46

Tu coś koledzy pisali o tym podłączeniu
http://www.daciaklub.pl/f...&highlight=fh27

maugu - 2021-05-14, 10:16

Ale od wczoraj czegoś się jednak dowiedziałam - może to powtórzę i nie poplączę. I tak jeżeli Koś jest zdecydowany do ciągnięcia dodatkowych kabelków np. o większych przekrojach do przodu do akumulatora czy skrzynki bezpieczników to nie ma tematu i nie musi już dalej czytać :)
Natomiast jeżeli nie chcemy ciągnąć dodatkowych kabelków i wystarczy nam prądu z kabelka fabrycznego to z wyliczenia 20A (takie mamy zabezpieczenie fabryczne w zestawie montażowym) odejmujemy sumę poboru prądu wszystkich lampek zewnętrznych (+mały zapas) to daje nam X [A] do wykorzystania do innych celów. Jeżeli mało można w przyczepce zastosować LEDy w światłach zewnętrznych – będzie większy limit. Odgałęzienie z wiązki do modułu zabezpieczamy bezpiecznikiem na X [A] np. na kabelku do którego mamy łatwy dostęp przez klapkę w tyle tapicerki DD2. I teraz jeżeli umiemy posługiwać się miernikiem i chcemy pozyskiwać prąd tylko w trakcie ładowania (praca alternatora), a nie tylko przy włączonym zapłonie to budujemy sobie dodatkowe ustrojstwo za kilka zł zgodnie z instrukcją (to jedna z możliwości) ;
https://www.elektroda.pl/...pic2609593.html
gdzie ładowanie akumulatorka w przyczepce (lub innych odbiorników) będzie występowało tylko jeżeli na kabelku pojawi się napięcie wyższe niż siła elektromotoryczna akumulatora i ustawiamy ją np. 13,2V – to rozwiązanie to coś więcej niż sam plus po stacyjce.
Tak jak pisaliśmy nie jest to rozwiązanie "fabryczna" i jako takie ma minusy "kodeksowe".

Gdyby to rozwiązanie nie satysfakcjonowało to poniżej inny wątek o tematyce haka;
http://www.daciaklub.pl/f...r=asc&start=250

cns80 - 2021-05-21, 08:41

13,2V jako prąd ładowania ? Powodzenia ;)
maugu - 2021-05-21, 10:10

cns80 napisał/a:
13,2V jako prąd ładowania ? Powodzenia ;)

Pewnie jak czytałeś...

rozpruwacz napisał/a:

...
3. No i najważniejsze to co by nie robić ze stałym plusem nie mam dalej odpowiedzi co zrobić z plusem "po stacyjce" - czyli takim który się pojawia tylko przy włączonym silniku (i to istotne że przy włączonym silniku a nie przy przekręconym kluczyku). ...

kolega szukał plusa który będzie mógł wykorzystać nie tylko po włączeniu zapłonu, ale przy rzeczywistej pracy alternatora (efektywnym ładowaniu). Jak pisałam można to zrobić na dwa sposoby ciągnąć do przodu oddzielny kabelek i moc pobierać większy prąd, lub wykorzystać stały plus i pobierać z niego prąd (może mniejszy), ale zgodnie z życzeniem kolegi tylko w momencie pracy alternatora. Pewnie przez nieuwagę utożsamiłeś wielkość 13,2V z prądem wyrażanych w [A], ale rozumiem, że chodziło Ci o próg ładowania - zadziałania przekaźnika. Jak jest opisane w "elektrodzie" (czytałam!) wielkość 13,2V jest ustawialna i można ją sobie dowolnie regulować. Prąd ładowania będzie natomiast zależny (o ile pamiętam z prawa Ohma z podstawówki) od oporności przyłączonych odbiorników. Oczywiście jeżeli kolega zamontowałby sobie w przyczepie jakiś akumulatorek którego SEM wynosiłaby np. 13,3V to oczywiście musiałby sobie odpowiednio podregulować próg zadziałania przekaźnika np. na 13,5V. Prąd ładowania akumulatorka byłby oczywiście zależny o jego oporności wewnętrznej, ale chyba zawsze lepiej dla efektywności ładowania jeżeli ładowanie zaczyna się wcześniej nawet przy 13,2V niż dopiero przy 14V bo może tak się zdarzyć, że przy włączonych innych odbiornikach nie osiągniemy 14V w instalacji i wtedy akumulatorek w przyczepce w ogóle nie byłby ładowany.

cns80 - 2021-05-21, 11:58

Chodzi mi o to że niezależnie od natężenia prądu ładującego napięcie 13,2 jest zwyczajnie za małe i niezdrowe dla jakiejkolwiek baterii. Dla akumulatorów 12V napięcie prądu ładowania powinno wynosić 14,5-14,8V, a natężenie prądu powinno być jak najmniejsze.
Czyli 13V do korzystania jest za duże (np. dla oświetlenia diodowego, którego większość jest na 12V ), a dla ładowania jest za małe.
Więc się robi taka kombinacja trochę z czapy zamiast puścić to normalnie z regulatora napięcia, a jak się chce mieć prąd po alternatorze to wystarczy przewód wzbudzeniowy alternatora dać na cewkę przekaźnika NO i tyle.

maugu - 2021-05-22, 14:18

cns80 napisał/a:

...
Więc się robi taka kombinacja trochę z czapy ....


Czyli jak puścisz "normalnie - nie z czapy" z regulatora napięcia to jakie napięcie w instalacji będziesz miał? I jaki będziesz miała wpływ na napięcie ładowania – żaden.
W przypadku progowego przekaźnika z elektrody możesz sobie to regulować jak chcesz nawet ładować od 14,8V jeżeli tak lubisz. Dla wiadomości - ja w swoim DD2 mam np. wpięty woltomierz w instalację i go często obserwuję w trakcie jazdy - najczęściej pokazuje 13,2 – 13,8V (zaraz po odpaleniu tylko kilka minut 14 i więcej). Jak się zapewne domyślasz akumulator samochodowy jest ładowany wg. tak fabrycznie ustawionych parametrów (z czapy?). Pomijam sposób jak chcesz regulować (obniżać) prąd ładowania akumulatora przy wzroście napięcia w instalacji np. z 13,2 do 14,8 bo pewnie się tego nie dowiem jak i też uzasadnienia wywodu o szkodliwość napięcia powyżej 12V dla samochodowych (homologowanych) żarówek LED.

cns80 - 2021-05-24, 08:04

Dobra... woltomierz wpięty w zapalniczkę jako źródło wiedzy mnie rozwalił. Rób jak chcesz tylko najlepiej na swoim samochodzie.
maugu - 2021-05-24, 08:58

cns80 napisał/a:
....Rób jak chcesz tylko najlepiej na swoim samochodzie.

I to jest dobra rada - dziękuję! Przypomniało mi to , że zapomniałam w innych moich postach dodać stosownych ostrzeżeń.

jakrzy - 2021-06-08, 23:09

Stoję przed podobnym dylematem, czy ciągnąc wiązkę z aku, czy podpiąć się pod zasilanie modułu haka ?
Zależy mi na zasilaniu lodówki 12V w przyczepie kempingowej.
Oryginalnie lodówka podpięta pod przeciwmgielne, ale po włączeniu jej przy uruchomionym samochodzie i włączonych przeciwmgielnych, moduł po chwili odcina do niej zasilanie.
Rozebrałem tapicerkę w bagażniku i dostałem się do modułu haka, i tak jak piszecie żółty i czerwony wiszą w powietrzu (PIN 9 i 10).
Ale patrząc na przekrój przewodu zasilającego moduł haka, mam lekkie obawy czy podłączając do niego lodówkę w przyczepie, nie będzie się grzał i nie spowoduje poważniejszych konsekwencji w stylu przegrzania przewodu zasilającego moduł, stopienia izolacji , zapłonu...
Czy ktoś z was korzysta z takiego rozwiązania , gdzie zasilanie pin-u 9/10 dla lodówki w przyczepie jest spięte z zasilaniem modułu haka ?? czy lepiej ciągnąc oddzielna wiązkę ??

cns80 - 2021-06-09, 07:48

Zamiast łapać się lewą ręką za prawe ucho to może lepiej popatrzeć na przekroje tych przewodów i konstrukcję modułu haka ?
Policzcie ampery zanim spalicie dacię na środku chorwackiej autostrady :P
Bo zaraz ktoś oprócz lodówki podłączy jeszcze coś na rozgałęźniku i wszystko pójdzie z dymem.

Paw-ELK - 2021-08-24, 19:11

Podłączę się w tym wątku ze swoimi pytaniami dot. montażu haka. Póki co będzie mi służył za podstawę do zamocowania bagażnika na rowery.
Czy ktoś w ostatnim czasie montował hak w ASO? Z tego co widzę to są dostępne dwa rodzaje: demontowany bez narzędzi i jednoczęściowy. Rozumiem, że jednoczęściowy jest na stałe a ten drugi można zdemontować. Do tego wiązki 7-biegunowa albo 13 biegunowa. Na czym polega przewaga 13-pinowego złącza nad 7-pinowym? Czy jest sens montować wiązkę 13-pinową? I wreszcie, czy jeśli zamontuję hak gdzieś indziej (sam raczej nie chciałbym się z tym mocować) to czy mogę stracić na coś gwarancję?

Hipolit - 2021-08-24, 19:31

Paw-ELK, haki dedykowane montowane są w otwory fabryczne, więc z tym nie ma problemu. Ja założyłem oryginalny moduł renault, żeby nie mogli się przyczepić. Wiązka 13-pinowa daje tą przewagę, że będziesz miał światła wsteczne w bagażniku. Większość bagażników ma wtyczki 13-pinowe i przejsciówkę na 7-pin. To rozwiązanie jest kiepskie, bo czasem nie łączy. 13-pinowa wiązka przyda ci się także przy holowaniu przyczepy, bo będziesz miał zasilanie w przyczepie.
Tur - 2021-08-25, 00:43

maugu napisał/a:
Dla wiadomości - ja w swoim DD2 mam np. wpięty woltomierz w instalację i go często obserwuję w trakcie jazdy

Możesz pokazać foto jak to wygląda?



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group