To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
DACIA DUSTER forum - KLUB POLSKA
Forum nieoficjalnego Klubu Dacia Duster

Dział ogólny - Interwał wymiany oleju

klazow - 2021-06-16, 00:24

maugu napisał/a:
(...). W przypadku opon wydaje się nie do pomyślenia by zmieniać je sugerując się tylko tabelką przebiegów, a nie rzeczywistym zużyciem. W olejach się do tego przyzwyczailiśmy bo nie było dawniej szybkich i tanich sposobów oceny stopnia zużycia olei. Teraz już są – być może nie poprzez ten prosty tester z allegro, ale jakiś profesjonalny i dostępny w ASO. (...)


Może się tego kiedyś doczekamy. Elektrolit w akumulatorze można sprawdzać... olej pewnie też się da. W końcu technika idzie do przodu...
A teraz pozostaje jak z BHP-owskim sprzętem ochrony osobistej. Po terminie. Do wymiany.

sluka napisał/a:
Wg wyników badań przeprowadzonych przez Krisa na oleju ze skody wynika, że ten olej skończył by się w okolicach 60k i to tylko przez przekroczenie dopuszczalnej ilości związków żelaza. I to tylko teoretycznie. Bo praktycznie do takiego przebiegu ponad połowę tego oleju by się wymieniło przez dolewki, plus interwałowe okresy wymiany filtra.


Akurat wnioski Profesora Chrisa były zupełnie odmienne. :-/


sluka napisał/a:
Czy wymieniać, czy nie? Stosować się do zaleceń producenta.


Wierzę, że to w 99,99% pozwoli bezproblemowo dotrwać do końca przedłużonej gwarancji.
A ja chcę "nieco" dłużej pojeździć.

maugu - 2021-06-16, 18:09

klazow napisał/a:
...
Może się tego kiedyś doczekamy. Elektrolit w akumulatorze można sprawdzać... olej pewnie też się da. W końcu technika idzie do przodu...
....

U mnie w zmywarce do naczyń jest np. czujnik zmętniania wody (ocenia stan zabrudzenia naczyń) i to nie jest cud techniki. W testerach oleju oczywiście w grę wchodzą inne parametry (lepkość itd.), ale w filmiku Krisa (profesora:)) w zasadzie wszystkie parametry w grubszym przybliżeniu korelują tzn. jak opada krzywa jednego parametru to też proporcjonalnie drugiego, tak że być może nie potrzeba by było"statystycznie" badać wszystkich parametrów - może wystarczyłoby tylko 1-2.
W filmiku brakuje mi trochę jednoznacznej oceny poniżej jakiej granicy następuje jakieś wyraźne pogorszenie warunków pracy silnika być może jest to wszystko jakoś liniowe, ale może być też tak, że gdzieś (na wykresie) następuje gwałtowna zmiana skuteczności smarowania i trochę szkoda, że to w filmiku nie wybrzmiało.

sluka - 2021-06-16, 22:48

Akurat wnioski Profesora Chrisa były zupełnie odmienne.

Wnioski sobie daruj, ględzi o wszystkim i o niczym. Wyniki pomiarów próbek są wartościowe. Jak pojawia się temat olejów, to można wnioski gwiazd youtuba sobie darować. Oni dalej myślą, że lepkość i adhezja klina smarnego są ze sobą powiązane, a to dwie zupełnie różne rzeczy.

Elektrolit można było sprawdzać od początku, jak tylko wymyślono akumulatory ołowiowe. W filmiku było opisane jak co było badane. Kris powtarzał to "fonetycznie". Sprzęt do tego nie jest jakiś trudny i skomplikowany, ale aby osiągnąć dokładność to nie chce być mały.

A ja chcę "nieco" dłużej pojeździć.
To zbadaj olej.

maugu

Możesz badać przejrzystość oleju, tylko ten parametr nic ci nie powie.
Dobrze, ze przebadał tyle próbek. Przynajmniej widać, że zmiany nie są liniowe.

Granice używalności - mówi o tym. Spadek TBN do 2mg/g KOH. Pozostałe są wtórne. Np zwiększona oksydacja będzie miała wpływ na TBN, gdzie istotnie ważna ta ostatnia. Norma na zawartość żelaza została by przekroczona pomiędzy 50 a 60k km przebiegu.
O lepkości oleju mówi ci producent silnika. I to że po 20k olej z klasy SAE 30 osiągnął lepkość SAE 20 nie było by np problemem dla Dustera z silnikiem H4M, do którego smarowania są przewidziane oleje 5W30 i 0W20.

klazow - 2021-06-17, 01:00

maugu napisał/a:
(...) W filmiku brakuje mi trochę jednoznacznej oceny poniżej jakiej granicy następuje jakieś wyraźne pogorszenie warunków pracy silnika (...)

Dokładnie to samo pomyślałem.
Mógł użyć czerwonych, żółtych i zielonych kredek.
Ale wtedy było by przystępnie... a tak jest profesorsko :roll:


sluka

Wnioski sobie daruj, ględzi o wszystkim i o niczym.
Z myśleniem innych zgadzam się mniej lub bardziej. Staram się jednak traktować ich z szacunkiem...

Elektrolit można było sprawdzać od początku, jak tylko wymyślono akumulatory ołowiowe.
I właśnie dlatego użyłem tej analogii.

To zbadaj olej.
Jak tylko możliwość badania wkroczy do warsztatów to będę badać (a raczej zlecać badanie).
Do tego czasu pozostanę przy tym co pisałem.

Ps.
A Ty jaką masz wizję wymian oleju w nowym autku?

maugu - 2021-06-17, 09:22

klazow napisał/a:
....
Dokładnie to samo pomyślałem.
Mógł użyć czerwonych, żółtych i zielonych kredek.
Ale wtedy było by przystępnie... a tak jest profesorsko :roll:
...

Bardziej myślałam o Krzywej Stribecka, ale kolorowo jest np. tu :)
http://warsztat.castrol.p...sc-czy-lepkosc/
U mnie zmieniono olej pierwszy raz duużo wcześniej niż instrukcja przewidywała, a i coroczne wymiany też są grubo poniżej max. przebiegów chociaż jeżdżę "emerycko".

sluka - 2021-06-17, 18:42

Może gdyby użył kredek, to przeczytał by to co na obrazku, a nie wrzucił go na żywca. Chwała mu za to że wrzucił i nic nie zmieniał.
Przy oleju zawsze pchają się na afisz z niczym. Tylko zamieszanie wprowadzają.
Analogia jest nietrafiona. Oba przyrządy pomiarowe są znane od dawna. Tylko "spławik" jest mały, spektrometr z oprzyrządowaniem nie. Oczywiście to się odnosi badania tego co w oleju. Lepkość jest łatwa do badania, gorzej z wyskalowaniem do klas SAE. TBN można zmierzyć przez miareczkowanie. Oba badania można wykonać w warsztacie, tyle że majster musi wiedzieć co robi. To jest do przeskoczenia, ale nie wyobrażam sobie aby jakikolwiek mechanik powiedział "Panie, ale ten olej jest jeszcze dobry" i wziął za to odpowiedzialność.

Ja nie mam wizji, mam 1rok/20k lub w ciężkich warunkach 6m-cy/6k i mam te warunki w instrukcji zdefiniowane. Olej 0w-20 i bez specjalnie wyśrubowanych norm. W stosunku do Forda zarabia na olej po ~600km.

Bardziej myślałam ...
Proszę, nie mieszaj...

W tych "kredkach" castrola, zwłaszcza żółtej są zawarte bardzo ciekawe informacje...

klazow - 2021-06-17, 23:56

sluka napisał/a:
Analogia jest nietrafiona.


A właśnie, że trafiona.
Musiało Ci umknąć, że odnosiłem się do zacytowanego oczekiwania aby móc dokonać testu oleju w ASO.
Co jest nie tak w stwierdzeniu, że może się tego doczekamy i będzie analogicznie jak dziś jest ze sprawdzaniem elektrolitu.
Konstrukcja, wielkości, prostota użycia i data wynalezienia urządzeń pozostaje bez związku z moim wpisem.

sluka napisał/a:
(...) nie wyobrażam sobie aby jakikolwiek mechanik powiedział "Panie, ale ten olej jest jeszcze dobry" i wziął za to odpowiedzialność.

Ja podobnie. Stąd mój wcześniejszy wpis wpis: "W końcu technika idzie do przodu..."


maugu napisał/a:
Bardziej myślałam o Krzywej Stribecka,(...).

A ja do tabelek "piłem" :mrgreen:

mikeleft - 2021-06-18, 13:51

sluka,
Czy wiesz jak określono tą graniczną wartość TBN? Gdzie można o tym poczytać?

sluka - 2021-06-21, 00:41

"W końcu technika idzie do przodu..."

Tam już dawno była bardzo daleko do przodu.

Czy wiesz jak określono tą graniczną wartość TBN?

Chemia. TBN to mądry skrótowiec opisujący stężenie wodorotlenku potasu. Produkty spalania rozpuszczone w wodzie tworzą kwasy. W tym przypadku w tej śladowej wilgoci znajdującej się w oleju. Wodorotlenek potasu je neutralizuje. Wartość 0 oznacza brak KOH, przyjęte graniczne 2 oznacza mała ilość KOH, ale jest i jeszcze chroni.
Obecne oleje noszą "piętno" longlife między innymi przez zwiększony TBN. W starszych olejach te wartości wynoszą 4,5-6, co było zupełnie normalną sprawą do wymiany oleju 10-15kkm. Olej się degradował po takim przebiegu oraz TBN spadało do zakresu oznaczającego wymianę.

mikeleft - 2021-06-21, 14:56

"W starszych olejach te wartości wynoszą 4,5-6, co było zupełnie normalną sprawą do wymiany oleju 10-15kkm."

W nowych olejach normy ACEA C3 TBN >=6. Według mnie potwierdza to interwał wymiany max 15kkm.

Przez długi czas wierzyłem w wymiany oleju według instrukcji producenta. Miałem Opla, który miał interwał wymiany 2 lata lub 50kkm (tak - pięćdziesiąt tysięcy). Wymieniałem w nim olej co dwa lata i auto jeździło. I chyba nadal jeździ bez problemu, ponieważ po sprzedaży nie miałem reklamacji.

Od jakiegoś czasu sam wymieniam olej w 3 autach. Poniżej moje obserwacje:
- olej stary jest "gęstszy" od nowego. "Gęstszy" w znaczeniu potocznym, tak jak kisiel jest gęstszy od wody.
- auta po wymianie palą mniej. Czyli nowy olej stawia mniejszy opór niż stary, "gęstszy".
- w aucie z przebiegiem 260kkm zmieniłem trzy razy olej co 5kkm i wnętrze silnika powróciło do srebrnej barwy.
- w tym samym aucie polepszyła się praca turbosprężarki. Auto zrobiło się żwawsze.

Innym temat to filtr oleju. Filtry (lub ich obudowy) maja zawór bocznikowy. Na youtubie są filmiki pokazujące, że ten zawór otwiera się już po 5kkm. Oznacza to, że po 5kkm olej nie jest już filtrowany.

Dlatego ja wolę wskoczyć pod auto co 10-15kkm. Przy okazji sprawdzę, czy coś nie pękło lub nie wisi.

A teraz trochę z żartem.
Metoda z uzupełnianiem oleju to trochę tak, jakby smażyć ciągle na niemytej patelni i tylko dolewać oleju. Albo nie wylewać wody z wanny i uzupełniać to, co odparowało. :-P

maugu - 2021-06-21, 20:35

mikeleft napisał/a:

Innym temat to filtr oleju. Filtry (lub ich obudowy) maja zawór bocznikowy. Na youtubie są filmiki pokazujące, że ten zawór otwiera się już po 5kkm. Oznacza to, że po 5kkm olej nie jest już filtrowany.


Dzięki za to info - nie przypuszczałam, że tak szybko filtry się zapychają - mogliby robić jakąś sygnalizację zadziałania tego zaworu (zapychania filtra) - przecież to proste.

maugu - 2021-06-22, 08:10

A może opisane zjawisko w linku poniżej świadczy o tym, że jest jakiś czujnik (np sprzężony z czujnikiem ciśnienia oleju), który reaguje na uszkodzenia (zapchanie) filtra olejowego?
http://www.dusterklub.pl/viewtopic.php?t=1527

sluka - 2021-06-22, 16:05

Na youtubie są filmiki pokazujące, że ten zawór otwiera się już po 5kkm. Oznacza to, że po 5kkm olej nie jest już filtrowany.

Opowieści z mchu i paproci... Wróć, to bardziej przypomina palenie czarownic z przed inkwizycji, kiedy to jurny niespełniony sąsiad potrafił oskarżyć młodą dziewczynę o czary, i tyle wystarczyło aby poszła na stos.

Otwarcie zaworu bypass nie oznacza wcale niewydajności filtra. Zawór potrafi również otworzyć zdegradowany olej, który utracił lepkość. Zawór otwiera różnica ciśnień z przed filtra i za filtrem. Uzależniona jest od siły sprężyny. Kiedy w silniku jest pompa oleju o stałej wydajności na obrót to zawór na wysokich obrotach może się otwierać zawsze. Dławienie układu smarowania, gdzie również jest podniesione ciśnienie jest za małe i ciśnienie za filtrem wolniej rośnie niż generowane przez pompę oleju. Przez zawór przechodzi tylko olej, który odpowiada za nadmiarowe ciśnienie. Również ten olej powoduje wzrost ciśnienia po drugiej stronie i domykanie zaworu bypass. I tak przykładowo, jeśli przy 2krpm filtorwane jest 100%, a po przekroczeniu 4krpm mamy uchylony bypass i tylko 90% przechodzi przez filtr, to po jednokrotnym przefiltrowaniu pozostaje 10% zanieczyszczeń. Po drugim 1%, po trzecim 0,1%.
Nie bądźcie tacy skorzy do palenia wskazanych czarownic, przepytajcie najpierw ją i oskarżającego i dopiero wtedy wydawajcie wyrok. ;)

Stary Maciej - 2021-06-22, 17:07

I tak przykładowo, jeśli przy 2krpm filtorwane jest 100%, a po przekroczeniu 4krpm mamy uchylony bypass i tylko 90% przechodzi przez filtr, to po jednokrotnym przefiltrowaniu pozostaje 10% zanieczyszczeń. Po drugim 1%, po trzecim 0,1%. - Ciekawe wyliczenie ale niestety nieprawdziwe
sluka - 2021-06-22, 17:43

Ciekawe wyliczenie ale niestety nieprawdziwe ???
1) 1*0,9=0,9
pozostało 1-0,9=0,1
2) 0,1*0,9=0,09
Pozostało 1-0,9-0,09=0,01



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group