To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
DACIA DUSTER forum - KLUB POLSKA
Forum nieoficjalnego Klubu Dacia Duster

Elektryka - Różnice w światłąch Duster 2 ph1 i ph2

Hipolit - 2022-01-28, 17:28

tomkasz, jak dzwoniłem do ITS w Wwie to powiedzieli mi, że póki co nie ma na to szans ze względu na przepisy. Ale myślę, że to kwestia czasu. Skoro Philips i Osram przeforsowali to w Niemczech i jeszcze paru krajach, to będą dążyli do zalegalizowania na tych rynkach, gdzie potencjalny zbyt jest duży, a w Polsce Daci jeździ całkiem sporo.

Kwestii ceny retrofitów led do Dustera nie będę poruszał, bo hm... niska nie jest.

Ale jako ciekawostkę napiszę, że zrobiłem porównanie zakresu świecenia - odległość i doświetlenie pobocza mojego Dustera z obecnymi żarówkami Osram i lamp pure led z nowego Koleosa. Światła z Dustera o dziwo mają ciut dalsze pole oświetlenia przed autem, szczególnie lepiej wypadła prawa strona. Doświetlenie poboczy przed samym autem wypadło trochę gorzej. Koleos szerzej świeci na boki. Ale w dalszej odległości już tak dużej przewagi oświetlenia Koleosa nie było. Można powiedzieć, że wypadło podobnie. Tylko, że pure ledy z Koleosa wyglądają dużo ładniej :mrgreen: Ale w przypadku usterki, to nawet nie chcę myśleć...

Lelupi - 2022-01-29, 12:04

Hipolit napisał/a:
tomkasz, jak dzwoniłem do ITS w Wwie to powiedzieli mi, że póki co nie ma na to szans ze względu na przepisy. Ale myślę, że to kwestia czasu. Skoro Philips i Osram przeforsowali to w Niemczech i jeszcze paru krajach, to będą dążyli do zalegalizowania na tych rynkach, gdzie potencjalny zbyt jest duży, a w Polsce Daci jeździ całkiem sporo.

Kwestii ceny retrofitów led do Dustera nie będę poruszał, bo hm...

Trochę cierpliwości, coś się dzieje w sprawie Led do Dustera.
Jesienią na grupach fejsbukowych firma Osram lub Philips (przepraszam nie pamiętam) poszukiwała posiadaczy Dustera fl phase 1 z Warszawy w celu montażu "żarówek" led, oraz zrobienia przeglądu technicznego auta, wszystko profesjonalnie z wynagrodzeniem za poświęcony czas.

mci - 2022-01-30, 20:03

Czy w nowym dusterze po FL wg przepisów można na dziennych światłach jeździć również w czasie opadów? Tylne są wtedy włączone z tego co wyczytałem...
tomkasz - 2022-01-30, 20:19

W aktualnych przepisach nie ma nic o światłach dziennych w czasie deszczu - czyli nie można ich używać.

Cytat:
Jak używamy świateł mijania

Kierujący ma obowiązek używania świateł mijania podczas jazdy przez całą dobę. Jednakże od tej zasady jest wyjątek: w czasie od świtu do zmierzchu, w warunkach normalnej przejrzystości powietrza, zamiast świateł mijania kierujący pojazdem może używać świateł do jazdy dziennej. (na podst Art 51 PoRD)

W warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza, spowodowanej mgłą, opadami atmosferycznymi lub innymi przyczynami kierujący pojazdem silnikowym jest obowiązany włączyć światła mijania lub przeciwmgłowe przednie albo oba te światła jednocześnie. A więc w opisanych warunkach nie można używać świateł do jazdy dziennej. (na podst Art 30.1 PoRD)


link do obszernego artukułu

mci - 2022-01-30, 20:25

Tego się spodziewałem, po tym co udało mi się znaleźć. Choć uzasadnienie włączonych tylnych świateł pozycyjnych w nowej wersji było właśnie niby takie, że ludzie zapominają się w deszczu i mgle. Ciekawe co na to milicja.
Cytrynola - 2022-02-10, 15:56

Policja się zwykle tego nie czepia, a powinna, bo ludzie zaczynają już przeginać. Ostatnio opady śniegu, że prawie nic nie widać, a połowa luda na dziennych, "bo włączają się automatycznie".

Hipolit napisał/a:
Założyłem Osramy Night Breaker +150. Chciałem kupić +200, ale nie było na miejscu no i cena była dużo wyższa.
Dobrze w testach wypadają też Philipsy racing vision gt200.
Nie wiem jak z żywotnością. To się dopiero okaże. :mrgreen:

Ps. Po zamontowaniu sprawdziłem ustawienie na stacji diagnostycznej, żeby mieć pewność. Pierwsza jazda w nocy to był szok. Śnieg popadał i miałem wrażenie, że jadę na drogowych tak wydawało się jasno. :-P


Ja jeździłem na Philipsach Vision Plus i Osram Night Breaker chyba z sześć lat, przy czym samochód był używany codziennie i ponad połowa kilometrów to były trasy.
Trwałość obu tych żarówek była na poziomie 9-12 miesięcy, a potem padały po dwie w odstępie czasem paru dni. Ale nie powiem warto było, bo jazda po nocy była nieporównywalnie lepsza, niż na zwykłych żarówkach. Niestety pomimo poprawnego ustawienia reflektorów zdarzały mi się na trasie mrugania kierowców z przeciwka.

Hipolit - 2022-02-10, 16:54

Cytrynola, u mnie mrugają odkąd zrobiłem chipa, bo po chipie przy ostrzejszym przyspieszaniu tył przysiada :-P
Sajmon117 - 2022-02-10, 17:18

Ja bym zamknął ten temat bo jest ciężki i kiepski
Kapitan Shinobi - 2022-02-10, 21:46

Cytrynola napisał/a:
Policja się zwykle tego nie czepia, a powinna, bo ludzie zaczynają już przeginać. Ostatnio opady śniegu, że prawie nic nie widać, a połowa luda na dziennych, "bo włączają się automatycznie".


Ponieważ te przepisy są źle sformułowane. Skoro jest "obowiązek jazdy na światłach", to powinien dotyczyć i przednich i tylnych. Stąd wniosek, że albo w ogóle nie powinno być tak zwanych "świateł dziennych", i wszyscy jeździmy na światłach mijania, albo (skoro już są wprowadzane) światła do jazdy dziennej powinny być tak skonstruowane, by świeciły razem z tylnymi.
Przykład z życia.

Jadę sobie radośnie autostradą, leje jak z cebra, ściana wody. V około 100 parę. W niedużej odległości widzę (w ogólnie szarej ścianie) nieco ciemniejszą plamę. Zwolniłem. W odległości kilku może kilkunastu metrów przede mną ukazał się samochód. Kolor ciemno szary, idealnie zlewający się z tłem (w tych warunkach pogodowych).
Gdy zrobiło się bezpiecznie, minąłem go. Oczywiście pomykał na dziennych. Z tyłu nic nie widać.

Gdyby jechał na "mijankach" zauważyłbym czerwone punkciki z dużo większej (czytaj bezpiecznej) odległości. Gdybym nie zaufał intuicji, to mógłbym wylądować na nim i wywołać tęgi karambol.

Swoją drogą obstawiam, że mniej więcej taka jest geneza większości karamboli na drogach szybkiego ruchu.

I nikt mi nie wmówi, że ledy do jazdy dziennej poprawiają bezpieczeństwo czy tam widoczność. Poprawiałyby, gdyby były sprzężone z tyłem, tak jak normalne światła w aucie.

tomkasz - 2022-02-11, 12:43

Przepisy są jasne a myślenie nie boli (podobno, mnie chyba nie - tak mi się wydaje ;-) ). W momencie jakichkolwiek opadów obowiązują światła mijania, a przeciwmgielne przednie należało by przy ograniczonej widoczności włączyć (tutaj powiedzmy jest trochę to "luźno" sformułowane). A tylne światło p.mg. przy widoczności mniejszej niż na 50m. W takim przykładzie na autostradzie i ulewnym deszczu powinny być co najmniej światła mijania i zastanowiłbym się nad przeciwmgielnym (przeciwmgłowym) tylnym, jeżeli widoczność była zbyt "krótka".
tomkasz - 2022-02-11, 12:49

Hipolit napisał/a:
Ale jako ciekawostkę napiszę, że zrobiłem porównanie zakresu świecenia - odległość i doświetlenie pobocza mojego Dustera z obecnymi żarówkami Osram i lamp pure led z nowego Koleosa. Światła z Dustera o dziwo mają ciut dalsze pole oświetlenia przed autem, szczególnie lepiej wypadła prawa strona. Doświetlenie poboczy przed samym autem wypadło trochę gorzej. Koleos szerzej świeci na boki. Ale w dalszej odległości już tak dużej przewagi oświetlenia Koleosa nie było. Można powiedzieć, że wypadło podobnie. Tylko, że pure ledy z Koleosa wyglądają dużo ładniej Ale w przypadku usterki, to nawet nie chcę myśleć...


Hipolit zdecydowanie potwierdzam, świała Dustera są naprawdę dobre (z fabrycznymi żarówkami Osram). Kiedyś miałem Renault Scenic I ph.2 i tam były najlepsze światła halogenowe jakie do Dustera widziałem :-D . Fizyki nie da się oszukać - duży odbłyśnik = lepsze światła (o ile umie się je wykorzystać/zaprojektować). Mam wrażenie, że Renault (a jak widać i Dacia) robiła jedne z najlepiej zaprojektowanych świateł mijania. Czas przeszły bo nie jeździłem niczym nowo zaprojektowanym z tej marki (a Duster 2 ph.1 nie ma najnowszej technologii świecenia wg mnie).

tomekptk - 2022-02-11, 19:07

Kapitan Shinobi napisał/a:


I nikt mi nie wmówi, że ledy do jazdy dziennej poprawiają bezpieczeństwo czy tam widoczność. Poprawiałyby, gdyby były sprzężone z tyłem, tak jak normalne światła w aucie.


Też mnie to denerwuje, deszcz (nawet drobny), mgła, zmierzch itp. - włączamy światła mijania. Też myślałem, że po co LED skoro ludzie ich nieprawidłowo używają, ale z drugiej strony wielu z tych pseudo kierowców i tak w takich trudniejszych warunkach nie włączyłoby żadnych świateł, więc dobrze, że chociaż takie "dzienne" mają. Mogę się założyć, że wielu z nich myśli, że mając z przodu dzienne, to z tyłu też coś mają. Przecież taka wiedza to konieczność przeczytania instrukcji lub samodzielnego sprawdzenia stanu oświetlenia - straszne!

apede - 2022-02-14, 11:50

tomkasz napisał/a:
Fizyki nie da się oszukać - duży odbłyśnik = lepsze światła

To prawda. Krótkie są dobre.
Szkoda mi tylko kiepskich długich świateł - kierunkowskaz zabiera połowę miejsca.
Gdyby kierunek zrobić np. z dziennymi jako dwukolorowy LED, to odbłyśnik długich byłby 2x większy.

Black Dusty - 2022-03-29, 13:19

Lelupi napisał/a:
Trochę cierpliwości, coś się dzieje w sprawie Led do Dustera.

Chyba jednaj trochę więcej
https://www.auto-swiat.pl...-zrobic/lrllzw2



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group