|
DACIA DUSTER forum - KLUB POLSKA
Forum nieoficjalnego Klubu Dacia Duster
|
napęd suberu forester |
Autor |
Wiadomość |
piku
Marka: Dacia
Model: Duster II
Silnik: TCe 130
Wersja: Prestige
Napęd: 4x4
Rocznik: 2019
Dołączył: 12 Mar 2013 Posty: 933 Skąd: Prawiedniki
|
Wysłany: 2020-03-29, 22:51 napęd suberu forester
|
|
|
Czytam recenzję nowego Subaru Forestera: "za rozkład napędu pomiędzy osiami odpowiada elektronicznie sterowane sprzęgło wielopłytkowe, które standardowo przekazuje 60% momentu obrotowego na przód i 40% na tył, ale w różnych sytuacjach potrafi skierować do 100% siły napędowej do przednich kół, może też – po pełnym zblokowaniu – rozdzielić ją po równo między osie." (Czytaj więcej: https://www.wyborkierowco...xg2cB3sRvIIBaA)
I zastanawia mnie kilka spraw, może ktoś znający się na tym wyjaśni: sprzęgło wielopłytkowe, a zatem już nie stały napęd 4x4? Czy to, co powyżej oznacza, że w przypadku ustawienia "Auto" możliwy jest tylko rozdział przód/tył 60/40? Czy to znaczy, ze nowy Forester jest bardziej podobny do Dustera (pod tym względem), niż dawniej, gdy miał stały (mechaniczny?) napęd na obie osie? |
_________________ Piotrek |
|
|
|
DS
Marka: Suzuki
Model: Vitara S
Napęd: 4x4
Dołączył: 05 Kwi 2015 Posty: 88
|
Wysłany: 2020-03-30, 23:57
|
|
|
Subaru stosuje ten rodzaj napędu od 1985, dawniej występował przy skrzyniach automatycznych 4EAT, później doszło CVT. Inicjalny rozdział momentu zmieniał się przez lata, od 90/10 do 60/40. Obecnie jest to 80/20. Napęd z centralnym mechanizmem różnicowym występował tylko przy manualnej skrzyni biegów.
Co do samej idei to jest ona podobna do Dustera, czyli napęd odprowadzony jest od osi przedniej do tylnej, ale sprzęgło jest hydrauliczne i siedzi w skrzyni biegów. Pracuje w tym samym oleju, co skrzynia, zatem w zasadzie nie ma możliwości, aby to sprzęgło przegrzać.
Co do rozdziału momentu, to Subaru twierdzi, że jest to napęd stały i sprzęgło nigdy się nie rozłącza, ale z tym można dyskutować. Nie jest to też napęd stały 80/20 czy 60/40, ale stało-zmienny, rozkład cały czas się zmienia podczas jazdy. |
_________________ Testy napędów 4x4 - zapraszam forumowiczów na FB: http://www.facebook.com/StacjaKontroliTrakcji |
|
|
|
Kapitan Shinobi
Predator
Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: TCe 130
Wersja: Comfort
Napęd: 4x4
Dołączył: 10 Gru 2019 Posty: 392
|
Wysłany: 2020-04-01, 00:32
|
|
|
Mimo wszystko nie można porównać Forestera do DD, bo Subaru ma napęd standardowo 60:40. A w sytuacjach szczególnych, rozdział może się zmienić. Tak czy inaczej tył dostaje "kopa" non stop. W Dacii, w trybie auto jest normalnie 100:0, i tylko w sytuacjach krytycznych (po wykryciu poślizgu kół przednich) zapinany jest dodatkowo napęd tylny. Przynajmniej ja tak te wywody rozumiem.
Jeśli tył dostaje standardowo 40%, a w sytuacjach szczególnych mniej lub więcej, można to uznać za AWD. W DD tył dostaje standardowo 0 (bądź śladowe, pomijalne wartości), i tylko czasami jest dopędzany, to jest 4WD. |
|
|
|
DS
Marka: Suzuki
Model: Vitara S
Napęd: 4x4
Dołączył: 05 Kwi 2015 Posty: 88
|
Wysłany: 2020-04-01, 01:27
|
|
|
Rozdział zmienia się stale, nie tylko w sytuacjach szczególnych i jest daleki od 60/40. Bliżej 90/10-80/20 podczas stabilnej jazdy. W sytuacjach szczególnych może przechodzić w tryb FWD (starsze modele miały nawet gniazdo na dodatkowy bezpiecznik wymuszający tryb FWD), przy czym "sytuacją szczególną" może być np. dłuższa jazda na tempomacie przy dobrych warunkach.
50/50-60/40 to w zasadzie tylko przy gazie wciśniętym w podłogę lub złych warunkach, śliskiej nawierzchni etc. |
_________________ Testy napędów 4x4 - zapraszam forumowiczów na FB: http://www.facebook.com/StacjaKontroliTrakcji |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
| Strona wygenerowana w 0,02 sekundy. Zapytań do SQL: 11 |
|
|