azot czy powietrze w oponach ? |
Autor |
Wiadomość |
SE-MEN
Marka: dacia
Model: duster
Napęd: 4x2
Wiek: 49 Dołączył: 26 Lut 2013 Posty: 182 Skąd: Konstancin
|
Wysłany: 2022-01-08, 22:41 azot czy powietrze w oponach ?
|
|
|
Witam czy macie doświadczenie w tej materii ? |
_________________ |
|
|
|
Kapitan Shinobi
Predator
Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: TCe 130
Wersja: Comfort
Napęd: 4x4
Dołączył: 10 Gru 2019 Posty: 392
|
Wysłany: 2022-01-09, 00:22
|
|
|
Osobiście nie stosowałem, nie widzę potrzeby.
Moja logika wygląda tak:
skoro w powietrzu jest ok 80% azotu, to znaczy, że w oponie może kurczyć/rozszerzać się max 20% ogólnej objętości gazu. W związku z czym gra nie warta świeczki. Gdyby chodziło o np. 50%, no to już robi różnicę.
Miałem kiedyś sportowe BMW, 190 koni. Bryka regularnie przeganiana była po autostradach, nie zauważyłem jakiegoś dajmy na to spadku przyczepności po przejechaniu np. 20 km z 200 km/h, kiedy to opony powinny już być sporo "przepompowane". Fakt pozostaje taki, że w miarę regularnie sprawdzam ciśnienie w kołach (a wielu kierowców robi to raz na pół roku, przy okresowej przekładce).
Doświadczenia z pracy.
Są klienci na azot (zwykle są to albo tak zwane "fury", np. merc C350, Audi S5 itp., albo niższe klasy ale nówki{bądź prawie nówki} np. Kia Sportage).
Czy faktycznie coś zyskują - trudno stwierdzić. Poza "wrażeniami" użytkownika (które z definicji są bardzo subiektywne), ciężko o obiektywny, "laboratoryjny" osąd.
Puenta.
Gdybym był np. posiadaczem Merca AMG, to tak jak najbardziej.
DD, Skoda Octavia, Toyota Avensis itp. - nie widzę potrzeby. |
|
|
|
Bogdan Misiek
Marka: Dacia
Model: Duster II
Silnik: 1.5 dCi 110KM
Wersja: Comfort
Napęd: 4x2
Rocznik: 2018
Dołączył: 04 Cze 2019 Posty: 304 Skąd: Wielkopolska
|
Wysłany: 2022-01-09, 10:42
|
|
|
Chyba się dostaje kolorową zakrętkę na wentylek po zaaplikowaniu azotu do ogumienia.
Gdybym miał takiego mercedesa w kolorze jak mój orange acantama i byłyby pomarańczowe nakrętki w ofercie, to też chyba zdecydowałbym się.
-----------
Może kiedyś w życiu raz miałem taką usługę wykonaną, ale nie przypominam sobie aby to miało jakiś praktyczny zauważalny skutek.
A chyba był taki skutek, że jak złapałem gumę, to później jeździłem na trzech kołach z azotem i jednym (kołem po naprawie) z powietrzem. A po sezonie dopompowałem koła w domu i zawartość azotu w kołach spadła z 99% do 96%. |
|
|
|
SE-MEN
Marka: dacia
Model: duster
Napęd: 4x2
Wiek: 49 Dołączył: 26 Lut 2013 Posty: 182 Skąd: Konstancin
|
Wysłany: 2022-01-09, 16:50
|
|
|
a czy są jakieś przeciwskazania żeby dopompować powietrzem opony napompowane azotem |
_________________ |
|
|
|
SE-MEN
Marka: dacia
Model: duster
Napęd: 4x2
Wiek: 49 Dołączył: 26 Lut 2013 Posty: 182 Skąd: Konstancin
|
Wysłany: 2022-01-09, 16:55
|
|
|
Miałem taką sytuację niedawno zakupiłem do DD opony goodyear vector 4seasons gen-3 215/65 r16 102 h xl i przy przekładce starych na nowe poprosiłem o napompowanie azotem i tak jeździłem z pół roku aż sprawdziłem niedawno ciśnienie w oponach iii LP 0,6 PP 0,4 bar bez zastanowienia dopompowałem zwykłym powietrzem stąd moje pytania |
_________________ |
|
|
|
Black Dusty
Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Wersja: Prestige
Napęd: 4x4
Rocznik: 2018
Dołączył: 05 Lis 2019 Posty: 347
|
Wysłany: 2022-01-09, 21:55
|
|
|
SE-MEN napisał/a: | napompowanie azotem i tak jeździłem z pół roku aż sprawdziłem niedawno ciśnienie w oponach iii LP 0,6 PP 0,4 bar bez zastanowienia dopompowałem zwykłym powietrzem stąd moje pytania |
Pompowanie azotem stosowałem przez wiele lat i z pewnością nie ma ono nic wspólnego z Twoim niskim ciśnieniem( gdybyś pompował helem to co innego, wycieka jak z durszlaka). Dobrze jest mieć zaufanego wulkanizatora, ale jeszcze lepiej go sprawdzać w czasie pompowania kół lub zaraz po wyjeździe od niego. |
|
|
|
Bogdan Misiek
Marka: Dacia
Model: Duster II
Silnik: 1.5 dCi 110KM
Wersja: Comfort
Napęd: 4x2
Rocznik: 2018
Dołączył: 04 Cze 2019 Posty: 304 Skąd: Wielkopolska
|
Wysłany: 2022-01-09, 23:32
|
|
|
Cytat: | czy są jakieś przeciwskazania żeby dopompować powietrzem opony napompowane azotem |
I bardzo dobrze, że zareagowałeś. Jeśli był azot, to po koniecznym dla bezpiczeństwa dopompowaniu zrobiła się mieszanka bardziej zbliżona do powietrza na którym i tak w większości jeździmy.
Mam inne skojarzenie.
1. Mianowicie opona, w której jest pół bara i stoi na niej przód samochódu, wygląda tak jakby nie miała "wcale" powietrza (kompletny flak). A zrozumiałem, że uwagę zwrócił pomiar (profilaktyczny?) a nie zły wygląd koła.
2. Rzeczywisty ubytek ciśnienia w takim zakresie w ciągu pół roku świadczy raczej o uszkodzeniu ogumienia, zaworka lub błędzie montażowym.
W tym kontekście, to aktualne proporcje gazów wcale by mnie nie zmartwiły.
-
Czy Kolega ma niesprawny manometr? I obecnie ciśnienie w dopompowanych kołach około 3,7 bar? |
|
|
|
mikeleft
Marka: Dacia
Model: Duster II
Silnik: 1.5 dCi 115KM
Wersja: Prestige
Napęd: 4x4
Rocznik: 2019
Dołączył: 29 Lip 2019 Posty: 271
|
Wysłany: 2022-01-10, 10:29
|
|
|
Dałem się na to naciągnąć 20 lat temu. Miało to zmniejszać wilgoć w oponie - tylko, że opony były składowane pod dziurawym dachem. Ciśnienie miało być stabilne - tylko, że KAŻDY gaz rozszerza się pod wpływem ciepła, azot i powietrze mają podobną rozszerzalność....
Dodatkowy problem - wymieszać "czysty" azot z azotem z powietrza? :)
Wystarczy regulować ciśnienie w oponach, gdy temperatura na zewnątrz się zmienia. Spadek temperatury z +10 na -10 i musiałem dopompować 0,5atm. ociepli się, to upuszczę powietrza. Zwykła pompka nożna załatwi sprawę. |
|
|
|
Kapitan Shinobi
Predator
Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: TCe 130
Wersja: Comfort
Napęd: 4x4
Dołączył: 10 Gru 2019 Posty: 392
|
Wysłany: 2022-01-18, 23:58
|
|
|
SE-MEN napisał/a: | a czy są jakieś przeciwskazania żeby dopompować powietrzem opony napompowane azotem |
Zdecydowana większość kierowców nie zauważy różnicy. Przeciwwskazań nie ma, przy czym po prostu zmieni się proporcja azotu do powietrza w kole.
mikeleft napisał/a: | Dałem się na to naciągnąć 20 lat temu. Miało to zmniejszać wilgoć w oponie - tylko, że opony były składowane pod dziurawym dachem. Ciśnienie miało być stabilne - tylko, że KAŻDY gaz rozszerza się pod wpływem ciepła, azot i powietrze mają podobną rozszerzalność....
|
Jesteś tego pewien? W takim razie podważa to sens stosowania azotu w ogóle. Co w mojej perspektywie nic nie zmienia, bo i tak nie stosuję. |
|
|
|
mikeleft
Marka: Dacia
Model: Duster II
Silnik: 1.5 dCi 115KM
Wersja: Prestige
Napęd: 4x4
Rocznik: 2019
Dołączył: 29 Lip 2019 Posty: 271
|
Wysłany: 2022-01-21, 12:20
|
|
|
Czy jestem pewien, że azot zmienia swoją objętość pod wpływem temperatury? Tak, jestem.
"Jeśli na początek wystarczą ci dane z epoki przedinternetowej, to Szydłowski
w "Pracowni fizycznej" podaje 0.003672K-1 dla azotu i 0.003670K-1 dla suchego
powietrza bez CO2." |
|
|
|
Sajmon117
Marka: Dacia
Model: DUSTER 2 LPG
Silnik: 1.0 TCe 100
Wersja: Prestige
Napęd: 4x2
Rocznik: 2021
Dołączył: 09 Cze 2018 Posty: 417 Skąd: pow,wejherowski
|
Wysłany: 2022-01-21, 18:34
|
|
|
Ale z tym azotem to temat zaj..... |
|
|
|
Kapitan Shinobi
Predator
Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: TCe 130
Wersja: Comfort
Napęd: 4x4
Dołączył: 10 Gru 2019 Posty: 392
|
Wysłany: 2022-01-22, 21:48
|
|
|
mikeleft napisał/a: | Czy jestem pewien, że azot zmienia swoją objętość pod wpływem temperatury? Tak, jestem.
"Jeśli na początek wystarczą ci dane z epoki przedinternetowej, to Szydłowski
w "Pracowni fizycznej" podaje 0.003672K-1 dla azotu i 0.003670K-1 dla suchego
powietrza bez CO2." |
Tylko podane wartości nic mi nie mówią, poza tym, że są minimalnie różne (0,00002 to jakieś, jak dobrze myślę, 2 dziesięciotysięczne promila - to znacznie mniej, niż zawierają substancji czynnych niesławne leki homeopatyczne ). Co to za jednostki?
Aha, no i podbijam pytanie - skoro ciśnienie odpada, to są jakiekolwiek inne przesłanki za stosowaniem azotu? Ale mierzalne mam na myśli, a nie typu "opona wolniej się starzeje". |
|
|
|
|