|
DACIA DUSTER forum - KLUB POLSKA
Forum nieoficjalnego Klubu Dacia Duster
|
Duster 4x4 czy 4x2 za i przeciw. |
Autor |
Wiadomość |
piku
Marka: Dacia
Model: Duster II
Silnik: TCe 130
Wersja: Prestige
Napęd: 4x4
Rocznik: 2019
Dołączył: 12 Mar 2013 Posty: 933 Skąd: Prawiedniki
|
Wysłany: 2018-01-11, 00:28
|
|
|
terminus napisał/a: | Nokian WeatherProof SUV, uniwersalne z dość agresywnym bieżnikiem, może nie jak AT, ale nie dużo im brakuje.. |
Bardzo dużo im brakuje. |
_________________ Piotrek |
|
|
|
Zywiec
Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 dCi 110KM
Wersja: Prestige
Napęd: 4x4
Rocznik: 2018
Dołączył: 08 Mar 2015 Posty: 346
|
Wysłany: 2018-01-11, 08:24
|
|
|
[quote="mroczny-kosiarz"]
1. Na ile jest dla mnie ważne ok. 8 tys. zł?
2. Jak często będę mieć okazję wykorzystywać napęd 4x4?
3. Na ile jest dla mnie ważne zmniejszenie pojemności bagażnika o 67 litrów?
/quote]
ad. 1 bezsprzecznie łączone z budżetem pytanie, bardzo ważne, warto nad nim się pochylić
ad. 2 nie tyle jak często ale w jakich okolicznościach jeżdżę, ja oprócz Dustera poruszam się również przednionapędówką w terenach podgórskich gdzie odśnieżanie wygląda tak że jedzie ciągnik rolniczy ursus 330 z przodu ma pług i odśnieża tylko wierzchnią część drogi, ani razu się nie zakopałem ale jazda w takich warunkach nie jest komfortowa tą samą drogę pokonuję Dusterem i... po prostu jadę, niby nic a jednak
ad. 3 jak często używam całej przestrzeni bagażowej i czy na pewno potrzebuję bagażnika większego o te 67 litrów |
|
|
|
terminus
Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Wersja: Laureate
Napęd: 4x2
Rocznik: 2017
Wiek: 52 Dołączył: 02 Paź 2016 Posty: 58 Skąd: Mińsk Mazowiecki
|
Wysłany: 2018-01-11, 09:18
|
|
|
Oho! zaczyna się obrona racji w okopach, ale nie używajcie gazu musztardowego, Prusiakom w I wojnie nie wyszło to na dobre...
1. Im mniej terenowy samochód, tym bliżej idziesz po traktor...
2. Te opony ciągnął lepiej niż się spodziewałem, jak zobaczyłem piasek to już widziałem się na sznurku, okazało się że nawet na trudniejszych przeszkodach szedł, nie porównuję bieżnika, ale to jak się sprawdziły na Dusterze, bardzo lekkim, a w moim odczuciu spisały się zajebiście.
3. 4x4 kosztuje, nie tylko zakup, jak czytam forum to teoretycznie oszczędniejszymi silnikami macie spalanie jak moje (1.6SCe to najmniej ekonomiczny silnik w gamie), ale to trzeba też konserwować, dbać, i kiedyś naprawiać, to kosztuje, ja kupuję samochód na około 10 lat, więc naprawy będą, i przebiegi powyżej 200kkm też.
4. 4x2 jako samochód do turystyki (taki sobie kupiłem, z małą przygodą w standardzie) wystarczy, tyle że jazda musi być poparta rozumem. Miałbym kasę kupił bym sobie bardziej zabawkową, ale jeśli muszę wybierać to wybrałem. |
|
|
|
piku
Marka: Dacia
Model: Duster II
Silnik: TCe 130
Wersja: Prestige
Napęd: 4x4
Rocznik: 2019
Dołączył: 12 Mar 2013 Posty: 933 Skąd: Prawiedniki
|
Wysłany: 2018-01-11, 09:29
|
|
|
terminus napisał/a: | Oho! zaczyna się obrona racji w okopach,. |
Wymiana uwag, zwykle opartych na własnych doświadczeniach (subiektywnych!). Mają także pomóc innym w podejmowaniu decyzji o wyborze auta.
Wszyscy kierujemy się warunkami finansowymi. Gdyby nie istniały ograniczenia finansowe to... O ho! ho! |
_________________ Piotrek |
|
|
|
mroczny-kosiarz
Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 dCi 90KM
Wersja: Open
Napęd: 4x2
Rocznik: 2016
Wiek: 56 Dołączył: 20 Sty 2016 Posty: 116 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2018-01-11, 11:31
|
|
|
Żywiec napisał/a: |
ad. 2 nie tyle jak często ale w jakich okolicznościach jeżdżę, ja oprócz Dustera poruszam się również przednionapędówką w terenach podgórskich gdzie odśnieżanie wygląda tak że jedzie ciągnik rolniczy ursus 330 z przodu ma pług i odśnieża tylko wierzchnią część drogi, ani razu się nie zakopałem ale jazda w takich warunkach nie jest komfortowa tą samą drogę pokonuję Dusterem i... po prostu jadę, niby nic a jednak |
To bardzo mocny argument. Gdybym tak jak Ty mieszkał w górach, to dla mnie to co napisałeś powyżej byłoby zapewne rozstrzygającym argumentem za napędem 4x4. Ale mieszkam w Warszawie, gdzie ostatnio zim prawie nie ma, śnieg, nawet jak spadnie, jest szybko usuwany, a ponadto zawsze mogę skorzystać z komunikacji miejskiej, co jest niekiedy wygodniejsze jak jazda samochodem (ze względu na brak miejsc do parkowania). Przestałem zmieniać nawet opony na zimowe i jeżdżę teraz Dusterem na oponach "całorocznych".
Żywiec napisał/a: | ad. 3 jak często używam całej przestrzeni bagażowej i czy na pewno potrzebuję bagażnika większego o te 67 litrów |
Ja natomiast lubię mieć widok w lusterku przez tylną szybę, dlatego staram się bagaże całej rodziny upchnąć pod tylną półką. Jak dotąd mi się udaje, choć zwykle jest tego dużo. |
_________________ Pozdrawiam - |
|
|
|
jammo
Marka: Opel , Hyundai, Dacia
Model: Astra, i30, Duster2
Silnik: 1.6 SCe
Wersja: Prestige
Napęd: 4x2
Wiek: 61 Dołączył: 26 Lip 2017 Posty: 226 Skąd: Podkarpackie
|
Wysłany: 2018-01-15, 10:59
|
|
|
Z tego co dzisiaj wyczytałem na Czeskiej stronie Daci nowy Duster zmniejszył różnicę w pojemności bagażnika pomiędzy 4x2 a 4x4. Konkretnie to zmniejszyli pojemność w 4x2 z 475 litrów na 445 l a więc pomiędzy 4x4 jest już tylko 34 litry różnicy. 4x4 w nowej wersji ma 411 litrów a w starej było 408l.
Cena w wersji Komfort z napędem 4x4 i silnikiem 1.6 SCe 115 wynosi 58 500zł a więc praktycznie te same ceny najwyższa wersja wyposażeniowa z tym silnikiem i napędem wychodzi 62 300 zł. |
|
|
|
piku
Marka: Dacia
Model: Duster II
Silnik: TCe 130
Wersja: Prestige
Napęd: 4x4
Rocznik: 2019
Dołączył: 12 Mar 2013 Posty: 933 Skąd: Prawiedniki
|
Wysłany: 2018-01-15, 11:15
|
|
|
jammo napisał/a: | 4x4 w nowej wersji ma 411 litrów a w starej było 408l.
. |
Faktycznie wersja ph1i ph2 miała ok. 367 l. wg testów niemieckiej gazety sprzed paru lat - wkładano półlitrowe klocki do bagażnika, co wygląda przekonująco; informuje o faktycznych możliwościach załadunkowych. Natomiast nie wkładano ich do styropianowych pudeł wokół koła (pod podłogą) - tu zatem może powstać różnica między wielkością z katalogu, a testową. Żeby wiedzieć, ile mieści bagażnik nowego Dustera, trzeba będzie zrobić test. |
_________________ Piotrek |
|
|
|
DS
Marka: Suzuki
Model: Vitara S
Napęd: 4x4
Dołączył: 05 Kwi 2015 Posty: 87
|
Wysłany: 2018-01-16, 10:30
|
|
|
Widzę, że większość forumowiczów niejako łączy 4x4 z offroadem czy zimą, zapominając, że i w normalnych warunkach (np. przy wyprzedzaniu czy włączaniu się do ruchu) mamy wsparcie na tylnej osi, dzięki czemu samochód zachowuje się stabilniej.
Jeśli software napędu jest taki sam jak w Nissanach (tego nie wiem), to w zasadzie cały czas napęd będzie aktywnie wspomagał kierowcę, niezależnie od warunków.
@jammo - kto raz pojeździ 4WD, ten już nie chce wracać do 2WD :)
Sam serwis tego typu napędu to znikome koszty - raz na kilkadziesiąt tysięcy kilometrów trzeba wymienić ~0,5 litra oleju w skrzyni rozdzielczej (transferze) i drugie ~0,5 litra w tylnym dyfrze. |
Ostatnio zmieniony przez DS 2018-01-16, 23:29, w całości zmieniany 2 razy |
|
|
|
piku
Marka: Dacia
Model: Duster II
Silnik: TCe 130
Wersja: Prestige
Napęd: 4x4
Rocznik: 2019
Dołączył: 12 Mar 2013 Posty: 933 Skąd: Prawiedniki
|
Wysłany: 2018-01-16, 10:52
|
|
|
DS napisał/a: | kto raz pojeździ 4WD, ten już nie chce wracać do 2WD :)
Sam serwis tego typu napędu to znikome koszty - raz na kilkadziesiąt tysięcy kilometrów trzeba wymienić ~0,5 litra oleju w sprzęgle międzyosiowym i drugie ~0,5 litra w tylnym dyfrze. |
O właśnie! Pytałem w serwisie autoryzowanym o te wymiany oleju - powiedziano mi, ze się nie przewiduje. Przejechałem autem prawie 125 tys. km i zamierzałem wymienić oleje... Czy wiesz, jak skomplikowane to zadanie w Dusterze 4x4? |
_________________ Piotrek |
|
|
|
DS
Marka: Suzuki
Model: Vitara S
Napęd: 4x4
Dołączył: 05 Kwi 2015 Posty: 87
|
Wysłany: 2018-01-16, 11:28
|
|
|
@piku, niestety nie wiem jak w Dusterze, ale przypuszczam, że tak samo jak w podobnych konstrukcjach opartych dokładnie o to samo sprzęgło międzyosiowe, to bardzo łatwa operacja. Dla przykładu tylny dyfer:
https://www.youtube.com/watch?v=ap34p7YuPWs |
|
|
|
jammo
Marka: Opel , Hyundai, Dacia
Model: Astra, i30, Duster2
Silnik: 1.6 SCe
Wersja: Prestige
Napęd: 4x2
Wiek: 61 Dołączył: 26 Lip 2017 Posty: 226 Skąd: Podkarpackie
|
Wysłany: 2018-01-17, 10:12
|
|
|
Dziękuję bardzo za porady i cieszę się , że temat się rozwija, gdyż mam jeszcze trochę czasu na podjęcie decyzji , bo pokazy auta dopiero w lutym a szczerze, to jeszcze się waham, chociaż tak po prawdzie mam wielką ochotę dołożenia tych około 7 tyś zł, aby jednak posiadać to 4WD. Niby nic wielkiego , ale tak poprawdzie jest to temat w którym dość ciężko podjąć decyzję. Nawet jak podpytywałem konsultantów w salonach Renault-Dacia jak oni widzą temat, to większość daje mi do zrozumienia , że inwestycja w 4x4 to raczej zbędny koszt. Twierdzą, że napęd 4WD jest rzadko wykorzystany w normalnej jeździe, czyli , że rzadko się załącza i wspomaga jazdę ta dodatkową osią podczas normalnej jazdy po asfalcie, nie licząc oczywiście jakichś zjazdów w lekki teren. Według nich praca napędów podczas normalnej jazdy wychodzi w stosunku 30% 4x4 i 70% 4x2 dlatego polecają bardziej ośkę jako oszczędniejszą no i tańszą. Mnie jednak kusi dalej napęd 4WD, chociażby nawet z tego powodu co piszą niektórzy koledzy, że łatwiej potem jest ze sprzedaż auta, chociaż ja myślę , że ona u mnie spędzi min. 10 lat gdyż przebiegi mam małe nawet nie przekraczające 8 tyś rocznie. Z tego co czytałem wczoraj w cenniku na Czeskiej stronie Daci wynika , że przy zakupie obecnego Dustera zmieszczę się w 60 tyś zł nawet z 4x4 w wersji comfort (stara laureate) więc nie byłoby źle. |
|
|
|
DS
Marka: Suzuki
Model: Vitara S
Napęd: 4x4
Dołączył: 05 Kwi 2015 Posty: 87
|
Wysłany: 2018-01-17, 11:24
|
|
|
@jammo, czy w przypadku nowego Dustera dopłata do 4x4 to tylko sam napęd, czy może coś więcej? Przykładowo - w Suzuki dokupując napęd otrzymujesz w tej cenie radar, czyli aktywny tempomat z system wspomagania hamowania awaryjnego oraz asystenta zjazdu ze wzniesień. Warto to sprawdzić.
Co do informacji, że praca napędów podczas normalnej jazdy wychodzi w stosunku 30% 4x4 i 70% 4x2 - bardzo możliwe, że mniej więcej tak to wygląda (choć obstawiam, że w nowej wersji będzie to bliżej 50/50, może i w obecnej tak jest - jeśli każde naciśnięcie gazu to wg salonu "rzadko", to ok ok... ) i bardzo dobrze. Z punktu widzenia fizyki stałe napędzanie wszystkich kół nie ma sensu. Napędzać trzeba wtedy, kiedy jest to potrzebne (np. kiedy przyśpieszasz) i tu już rola softu - jeśli jest sprytny i analizuje takie dane jak prędkość, otwarcie przepustnicy, obroty kół, kąt skrętu kierownicy itp., to taki samochód w każdych warunkach będzie jeździł zupełnie inaczej niż 2WD. |
|
|
|
Tatar
BlackShadow+...
Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Napęd: 4x4
Rocznik: 2017
Dołączył: 19 Maj 2017 Posty: 14
|
Wysłany: 2018-01-17, 14:17
|
|
|
Kupując 4X4 do 1,6 dostajesz w "gratisie" 6 biegowa skrzynie. |
|
|
|
Zywiec
Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 dCi 110KM
Wersja: Prestige
Napęd: 4x4
Rocznik: 2018
Dołączył: 08 Mar 2015 Posty: 346
|
Wysłany: 2018-01-17, 15:23
|
|
|
Reasumując, mamy za i przeciw:
Za - kontrola trakcji (tył załącza się w poślizgu), zwiększona przyczepność podczas ruszania (w trybie auto ruszasz za każdym razem czterema kołami później napęd się rozłącza), możliwość wjazdu w teren, łatwiejsze pokonywanie niedogodności na drodze (zaspy, błoto, podjazdy podczas niekorzystnej aury)
Przeciw - wyższa cena przy zakupie, mniejszy bagażnik, 4x4 będzie wykorzystane (o ile nie jeździ się po krzakach) w +/- 30% przebiegu pojazdu. Jeżeli coś pominąłem nie zrobiłem tego celowo, z w/w postów starałem się wyciągnąć najbardziej ważne argumenty. |
|
|
|
piku
Marka: Dacia
Model: Duster II
Silnik: TCe 130
Wersja: Prestige
Napęd: 4x4
Rocznik: 2019
Dołączył: 12 Mar 2013 Posty: 933 Skąd: Prawiedniki
|
Wysłany: 2018-01-17, 17:30
|
|
|
Żywiec napisał/a: | Reasumując, mamy za i przeciw:(...) 4x4 będzie wykorzystane (o ile nie jeździ się po krzakach) w +/- 30% przebiegu pojazdu |
Do tego bym dodał: jeśli ktoś potrzebuje takiego napędu - 4x4, bo np. codziennie ma zimą stromy, śliski/zaśnieżony odcinek drogi do pokonania, jeździ na narty, czy w ogóle w góry zimą, czy też przydaje mu się na wakacje (bo np. jest miłośnikiem Bałkanów), to dopłaci te 7,5 tys. zł (właśnie tyle kosztuje napęd 4x4).
Nie wierzę w te 30% używania napędu 4x4. Na pewno nie korzystam z tego napędu w aż takim stopniu, ale wiele razu 4x4 bardzo mi się przydało i wybawiło mnie z kłopotu, bądź po prostu pozwalało dojechać tam, dokąd chciałem. |
_________________ Piotrek |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
| Strona wygenerowana w 0,03 sekundy. Zapytań do SQL: 11 |
|
|