Jakie opony wybrać ? |
Autor |
Wiadomość |
sluka
Marka: Suzuki
Model: Vitara 1,4 Boosterjet AllGrip Hybrid
Napęd: 4x4
Dołączył: 25 Mar 2020 Posty: 97
|
Wysłany: 2020-04-11, 15:48
|
|
|
Tak, jest opis toru, jest opis testu. Masz nawet temperaturę testu na mokro 5-35, ale nie ma słowa o warunkach zimowych. To są normalne "letnie" testy, niezależnie jaką oponę testują. Całe kłamstwo z EKG jest zbudowane na zasadzie powielacza, często stosowane w zabiegach socjotechnicznych, ale tu przypadkiem ze zwykłego lenistwa (tak myślę, nie zarzucam nikomu celowości wprowadzenia w błąd) . Ktoś gdzieś to napisał/powiedział bez sprawdzenia. Reszta powtarza po nim, bez sprawdzenia źródła. A wystarczyło by tylko przeczytać już sam początek tego regulaminu.
Cytat: |
Regulamin nr 117 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologaci opon w odniesieniu do emisji hałasu toczenia i przyczepności na mokrych nawierzchniach |
|
|
|
|
Black Dusty
Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Wersja: Prestige
Napęd: 4x4
Rocznik: 2018
Dołączył: 05 Lis 2019 Posty: 347
|
|
|
|
Hiszpan_JS
Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Wersja: Comfort
Napęd: 4x4
Rocznik: 2019
Dołączył: 25 Lut 2019 Posty: 388 Skąd: KTA
|
Wysłany: 2020-04-11, 16:13
|
|
|
Chcę tylko przypomnieć że dyskusja była o znaczku a nie o warunkach testu.
sluka napisał/a: | 3PMSF to znaczek po przejściu testu TÜV. Czyli żaden EU, tylko oznaczenie na rynek niemiecki. | I tego dotyczą moje posty. I dowód na poparcie mojego zdania jest w przepisach które przytoczyłem. Warunków technicznych nie zgłębiałem jakoś szczególnie. |
_________________ Ignorancja może być skorygowana przy pomocy książki. Głupota wymaga strzelby i szpadla.
----------------------------
Witaj Gość
|
|
|
|
Hiszpan_JS
Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Wersja: Comfort
Napęd: 4x4
Rocznik: 2019
Dołączył: 25 Lut 2019 Posty: 388 Skąd: KTA
|
Wysłany: 2020-04-11, 16:36
|
|
|
sluka napisał/a: | Masz nawet temperaturę testu na mokro 5-35, ale nie ma słowa o warunkach zimowych. To są normalne "letnie" testy, niezależnie jaką oponę testują. | No teraz to pooojechałeś.
"4.4. Warunki ogólne
4.4.1. Trasa badawcza
Badanie przeprowadza się na płaskiej nawierzchni badawczej o odpowiedniej długości i szerokości,
o nachyleniu maksymalnie 2 % pokrytej ubitym śniegiem.
4.4.1.1 Warstwa śniegu składa się z podłoża z mocno ubitego śniegu o grubości co najmniej 3 cm oraz warstwy
powierzchniowej ze średnio ubitego śniegu i przygotowanego śniegu o grubości około 2 cm.
4.4.1.2. Indeks ubicia śniegu mierzony penetrometrem CTI musi wynosić między 80 a 90. Dodatkowe szczegółowe
informacje dotyczące metody pomiaru można znaleźć w dodatku do normy ASTM F1805.
4.4.1.3. Temperatura powietrza mierzona w odległości około metra nad poziomem nawierzchni musi wynosić
między – 2 °C a – 15 °C; temperatura śniegu mierzona na głębokości około jednego centymetra wynosi
między – 4 °C a – 15 °C.
Temperatura powietrza nie może zmieniać się o więcej niż 10 °C podczas badania."*
Normalne letnie testy. Przy temperaturze – 2 °C do – 15 °C. Proszę Cię. Zanim coś napiszesz, pomyśl.
*cytat z Dziennik Urzędowy UE L 218 Regulamin nr 117 |
_________________ Ignorancja może być skorygowana przy pomocy książki. Głupota wymaga strzelby i szpadla.
----------------------------
Witaj Gość
|
|
|
|
sluka
Marka: Suzuki
Model: Vitara 1,4 Boosterjet AllGrip Hybrid
Napęd: 4x4
Dołączył: 25 Mar 2020 Posty: 97
|
Wysłany: 2020-04-11, 18:26
|
|
|
No to pojechałem ... Inne źródło, szukanie, rycie w środku, a za sygnaturą małymi literkami "Akt utracił moc"...
Ale tak łatwo się nie poddam ;) sami się przyznają, że bazują na ASTM F1805–16, o którym pisałem wcześniej.
Cytat: | 3 METODA TRAKCJI OBROTOWEJ DLA OPON KLASY C1 I C2
Procedurę badania zawartą w normie ASTM F1805-06 stosuje się, żeby ocenić przyczepność na śniegu w oparciu o wartość trakcji obrotowej na średnio ubitym śniegu....
|
To są opony które nas interesują. Dokładnie C2 i C3
Procedura która jest opisana nie jest dla tych opon co nas interesują.
Cytat: | 4 METODA HAMOWANIA NA ŚNIEGU DLA OPON KLASY C1 |
"Opona wzmocniona” lub „opona o zwiększonej nośności” klasy C1 oznacza oponę pneumatyczną przeznaczoną do przenoszenia większego obciążenia przy większym ciśnieniu napompowania niż obciążenie przenoszone przez odpowiadającą jej oponę w wersji standardowej przy standardowym ciśnieniu napompowania określonym w ISO 4000-1:2010 "
Czyli opisu procedury testowej dla "cywilnych" opon klasy C2 i C3 dalej nie ma. Dalej wg normy ATSM, która nie jest umieszczona w regulaminie jako akcie prawnym. Czyli de facto w prawie europejskim jej nie ma. Jest tylko odwołanie do ATSM. ATSM może ją zmienić jak chce, nie zważając na regulacje EU.
Piktogram na końcu jest zrobiony "na kolanie". Porównajcie go z tym jak definiowany jest wygląd znaku CE. |
|
|
|
Black Dusty
Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Wersja: Prestige
Napęd: 4x4
Rocznik: 2018
Dołączył: 05 Lis 2019 Posty: 347
|
|
|
|
sluka
Marka: Suzuki
Model: Vitara 1,4 Boosterjet AllGrip Hybrid
Napęd: 4x4
Dołączył: 25 Mar 2020 Posty: 97
|
Wysłany: 2020-04-11, 22:04
|
|
|
Opony C1 dla pojazdów M1. Punkt dla ciebie.
Przesunięcie o jedna literkę dla opon zimowych. OK. Dwa linki przydatne na sześć. ;)
W jakim miejscu jesteśmy - są dwa rodzaje, a właściwie trzy opon "zimowych", Same M+S na błoto i błoto pośniegowe, oraz "śnieżna" oznaczona śnieżynką.
Testy zimowe i tak nie dotyczą twardych nawierzchni. Niestety cały czas brakuje istotnej informacji - od jakich parametrów przyznawana jest śnieżynka.
Indeksy porównawcze są do opony uniroyal tigerpaw SRTT, a jak sobie ją w googlarce zobaczycie, to jest to... to opona letnia...
Na nie ma informacji o wartości indeksów z testów porównawczych. Tylko znaczek. Nie doszukałem się kryteriów od jakich ów znaczek jest przyznawany. Chyba nie dają go za przeprowadzenie testów... |
|
|
|
Black Dusty
Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Wersja: Prestige
Napęd: 4x4
Rocznik: 2018
Dołączył: 05 Lis 2019 Posty: 347
|
Wysłany: 2020-04-11, 22:21
|
|
|
sluka napisał/a: | W jakim miejscu jesteśmy |
Myślę że ogromna większość użytkowników forum jest tam gdzie chce, Ty natomiast błądzisz jeszcze szukając swego miejsca, jeżeli zaczniesz robić to dokładniej i nie tak nachalnie to je też znajdziesz, tak że powodzenia. |
|
|
|
Kapitan Shinobi
Predator
Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: TCe 130
Wersja: Comfort
Napęd: 4x4
Dołączył: 10 Gru 2019 Posty: 392
|
Wysłany: 2020-04-11, 23:15
|
|
|
Generalnie, dla samochodów osobowych są dwa rodzaje zimówek.
1. Dobre zimówki.
2. Słabe zimówki.
Przy czym w tej drugiej kategorii mogą się znaleźć produkty, które kiedyś były w pierwszej. Np. Michelin Alpin 6, o wysokości bieżnika 3 mm.
Ja stoję na stanowisku, że dobra opona zimowa nie zaskoczy kierowcy na suchym, ciepłym asfalcie, a w zimę może po wielokroć się "spłacić". Przy czym dobra opona wielosezonowa może zimówkę w pewnych warunkach udanie zastąpić, z kolei twierdzenie że zimówka w letnich warunkach jest bardziej niebezpieczna niż letnia opona zimą, uważam za więcej niż nadużycie. W zasadzie jest to bardziej lub mniej świadome wprowadzanie ludzi w błąd.
I przerzucanie się jakimiś normami TUV/EU itd nie ma sensu.
Wystarczy się swoim autem przejechać raz w zimie na letnich, a w letnich warunkach na zimówce.
W pierwszym przypadku jest katastrofa, w drugim jedzie się normalnie.
Jeżeli dajmy na to, jest zakręt albo łuk drogi, który pokonujemy na letnich 60 km/h bez uślizgu, to przy oponach zimowych pokonamy ten sam łuk przy np. 55 km/h. Ze słów Sluki wynika natomiast, ze te "niebezpieczne" zimówki spowodują, że już przy np. 40 km/h auto nam wywinie orła. Nie ma takiej opcji. |
|
|
|
klazow
Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: TCe 150
Wersja: Prestige
Napęd: 4x4
Rocznik: 2019
Dołączył: 04 Lis 2019 Posty: 691 Skąd: Legnica
|
Wysłany: 2020-04-12, 01:36
|
|
|
Kapitan Shinobi napisał/a: |
I przerzucanie się jakimiś normami TUV/EU itd nie ma sensu.
|
Jak dla mnie, to bardziej wciągający temat niż poszukiwanie sensu. Do zajęcia stanowiska w temacie zimówek wystarczy mały test lub ogólna znajomość zasady wyrażonej cytowanym wcześniej powiedzeniem. Przedmioty powstałe do konkretnych zastosowań są lepsze w tych zastosowaniach od uniwersalnych. Ustępują jednak uniwersalnym w innych zastosowaniach niż te, do których powstały.
Wszystko to pod warunkiem, że nie mówimy o wyrobach spartolonych. Przed tym chronią nas normy. No chyba, że komuś wystarczy zapewnienie producenta i na produkt z grupy nie sprawdzanej postawi.
Co do jazdy na zimówkach latem... Pewnie, że to kiepski pomysł. Przyspieszone zużycie to raz a i opona do warunków kiepsko dobrana. Myślę jednak, że wielkiego ryzyka nie ma. Byle "jazdę na krawędzi" sobie odpuścić.
sluka napisał/a: | W jakim miejscu jesteśmy |
Patrząc na kalendarz i na zegarek stwierdzam, że w miejscu szczególnym.
Chrystus Zmartwychwstał!
Zdrowych, radosnych, pełnych pokoju i otwarcia na bliźnich Świąt Wielkanocnych wszystkim Forumowiczom życzę. |
|
|
|
Kapitan Shinobi
Predator
Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: TCe 130
Wersja: Comfort
Napęd: 4x4
Dołączył: 10 Gru 2019 Posty: 392
|
Wysłany: 2020-04-12, 23:30
|
|
|
Nic dodać, nic ująć. Pełna Zgoda, więc nic nie dodam .
Wesołych Świąt. |
|
|
|
onar [Usunięty]
|
Wysłany: 2020-04-17, 13:58
|
|
|
Zawsze warto dokładnie czytać oznakowanie oraz symbole znajdujace się na oponach. Nie bez znaczenia jest również etykieta na której można znaleźć m. in. informacje na temat indeksu nośności, indeksu prędkości, wpływie na zużycie paliwa oraz innych przydatnych rzeczy (np data produkcji). Nikt przecież nie chce kupować zbyt starej opony.
Proponuję w związku z tym zapoznać się jeszcze z niniejszym linkiem: https://www.sklepopon.com...r16-91-v-110719
Witryna na której można znaleźć trochę więcej informacji z tego zakresu. |
Ostatnio zmieniony przez 2020-04-29, 15:03, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
Hall2000 [Usunięty]
|
Wysłany: 2020-04-17, 17:31
|
|
|
Czytam i czytam... i nic już nie rozumiem... Jak mawiają, jeden woli Matkę, drugi woli Córkę...
Dla jednych tylko opony sezonowe, dla drugich nie... Uważam, ze podstawową kwestią będzie to, jak używasz auta.
Krótkie trasy "wokół komina", dużo miasta - sporadycznie autostrada, rzadkie wyjazdy w miejsca, które cechują ekstrema pogodowe itp, wtedy sprawdzi się opona całoroczna. Przy założeniu, że utrzymana zostanie aktualna średnia temperaturowa roku, wręcz można polecić takie rozwiązanie.
W każdym innym przypadku lepiej wybrać oponę sezonową - bezpieczeństwo Twoje, Twojej Rodziny i innych użytkowników drogi powinno być priorytetem. |
|
|
|
LESNICZYy
Marka: DACIA
Model: DUSTER K4M STAG Q-BOX
Silnik: 1.6 16V
Napęd: 4x2
Rocznik: 2014
Dołączył: 01 Wrz 2018 Posty: 700 Skąd: SZO
|
Wysłany: 2020-04-17, 19:24
|
|
|
Ja wolę córkę . Dobrze napisałeś , zgadzam się , na zdravi |
|
|
|
Black Dusty
Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Wersja: Prestige
Napęd: 4x4
Rocznik: 2018
Dołączył: 05 Lis 2019 Posty: 347
|
Wysłany: 2020-04-17, 20:37
|
|
|
Hall2000 napisał/a: | aktualna średnia temperaturowa roku |
Co do średniej, jeden zarabia 2500 inny 250000 więc obaj zarabiają bardzo dużo. |
|
|
|
|