Pliki cookie sa wykorzystywane do reklam spersonalizowanych oraz w celu tworzenia anonimowych statystyk serwisu. Jezeli nie blokujesz plikow cookies, to zgadzasz sie na ich uzywanie oraz zapisanie w pamieci urzadzenia.
Polityka Prywatnosci/Ciasteczek
  
AKCEPTUJE
DACIA DUSTER forum - KLUB POLSKA Strona Główna DACIA DUSTER forum - KLUB POLSKA
Forum nieoficjalnego Klubu Dacia Duster

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
System Start-stop
Autor Wiadomość
Kapitan Shinobi
Predator

Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: TCe 130
Wersja: Comfort
Napęd: 4x4
Dołączył: 10 Gru 2019
Posty: 392
Wysłany: 2020-02-04, 22:34   

Stary Maciej napisał/a:
A tak w ogóle to chyba w AUTO ŚWIECIE był test systemów start- stop w różnych markach samochodów. To było dość dawno więc tylko podam ocenę końcową systemu - SHIT.


Co jest dowodem na to, co pisał Klombik92 kilka postów wyżej.
SS nie był projektowany jako system dla oszczędzania paliwa (co jest de facto skutkiem ubocznym jego ingerencji, w dodatku, wychodzi, że marginalnym), tylko po to, by auto lepiej wypadało w testach laboratoryjnych pod kątem czystości spalin etc.
Jest bo jest, przyjął się i musimy z tym żyć. Na szczęście tu akurat każdy ma wybór - ja tam pro forma jak wsiadam do zimnego auta (w domyśle zimnego silnika) to wyłączam.
Jeszcze odnośnie potencjalnego zniszczenia silnika, też tu poruszonego. A skąd wiadomo co za xx km i lat przyczyni się do jego zniszczenia. Na serwisie dowiemy się co najwyżej co jest do wymiany (może i cały silnik), ale nikt nie powie - "panie Waldku, no, nadużywał pan tego strat-stopa". Cokolwiek się stanie, równie dobrze może to być wada materiałowa (przesadne skąpstwo firmy), wada konstrukcyjno-projektowa (pośrednio też związana ze skąpstwem firmy) bądź zwyczajny pech:
"zwykle dany silnik wytrzymuje tyle i tyle, mój poddał się przy n km".

Generalnie konkluzja tego tematu jest raczej taka, żeby ten SS zlewać ciepłym sikiem. I ja skłaniam się ku tejże. Choć podkreślę, że teraz, w trasie, nawet się z nim "dogadałem". Więcej argumentów przemawia jednak za tym, by go nie nadużywać.
Począwszy od wyliczeń Starego Macieja dot. 12000 dodatkowych rozruchów, skończywszy na znikomej oszczędności paliwa, co wykazano nawet w AŚ.

PS. Oczywiście każdy może sobie swojego auta używać, jak tam chce, i nie mówię, że moja koncepcja jest jedynie słuszną. Takie są moje odczucia, podparte stanem wiedzy i tym co poznałem na forum.
 
     
klazow

Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: TCe 150
Wersja: Prestige
Napęd: 4x4
Rocznik: 2019
Dołączył: 04 Lis 2019
Posty: 691
Skąd: Legnica
Wysłany: 2020-02-04, 23:14   

Na mnie wrażenie zrobił cytat ze strony, do której link podpiąłem:
"Aby w pełni uzmysłowić sobie skalę problemu, należy pamiętać, iż w standardowych rozwiązaniach przewidzianych jest około 50 000 cykli włączania i wyłączania zapłonu w trakcie całej żywotności pojazdu, podczas gdy w pojeździe z systemem start-stop wartość ta może wynieść nawet ponad 500 000."
Wynika z tego, że jeśli auto ma "żyć 10 000 dni czyli około 27 lat, to średnio 5 razy dziennie go można odpalać. Jeśli ktoś często staje (a to pod kioskiem, a to pod sklepem) i odpala auto średnio 15 razy dziennie, to silnik mu padnie (zgodnie z tym co standardowo przewidziane) trzy razy szybciej... czyli po 9-ciu latach.
A SS ilość rozruchów znacznie zwiększa.
Ja ostatnie auto miałem 19 lat.
 
     
Kapitan Shinobi
Predator

Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: TCe 130
Wersja: Comfort
Napęd: 4x4
Dołączył: 10 Gru 2019
Posty: 392
Wysłany: 2020-02-08, 23:48   

Ktoś (chyba nawet na tym forum) napisał, że pierwszy obrót korbowodu to metal trze o metal. Brzmi okrutnie (zwłaszcza dla silnika), ale ma pewnie sporo pokrycia w rzeczywistości.
 
     
Klombik92

Marka: Dacia
Model: Duster I FL
Silnik: 1.6 16V LPG
Wersja: Open
Napęd: 4x2
Rocznik: 2017
Wiek: 31
Dołączył: 22 Sty 2020
Posty: 68
Wysłany: 2020-02-10, 09:45   

No nie do końca, mówiąc prostym językiem jeżeli samochód jest po postoju i zaczynamy kręcić to elementy ruchome są uświnione olejem, więc ten rozruch nie jest tak brutalny. ;-)
Nawet jeżeli auto stoi kilka dni, to nie jest tak, że olej ścieka ze wszystkich powierzchni i jest sucho jak na pustyni ;-)
Zawsze jakaś ta warstewka oleju zostaje i pomaga przy rozruchu.
 
     
Hiszpan_JS


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Wersja: Comfort
Napęd: 4x4
Rocznik: 2019
Dołączył: 25 Lut 2019
Posty: 388
Skąd: KTA
Wysłany: 2020-02-10, 17:18   

Oczywiście że nie jest sucho :-D . Chodzi o to że siły działające na panewki przy rozruchu są bardzo duże (dużo większe niż później, przy normalnej pracy). Więc jeżeli na panewce jest olej, a nie ma ciśnienia to czop wyciśnie go do ostatniej kropelki ;-) . Gdyby tak nie było to wystarczyłoby smarowanie rozbryzgowe :roll: .
_________________
Ignorancja może być skorygowana przy pomocy książki. Głupota wymaga strzelby i szpadla.
----------------------------
Witaj Gość :-)
 
     
Klombik92

Marka: Dacia
Model: Duster I FL
Silnik: 1.6 16V LPG
Wersja: Open
Napęd: 4x2
Rocznik: 2017
Wiek: 31
Dołączył: 22 Sty 2020
Posty: 68
Wysłany: 2020-02-11, 08:27   

Zapewniam Cię, że ktoś tak dobrał materiał zarówno panewek i czopów, że da radę uruchamiać silnik nawet przy tak małej ilości oleju przez wiele lat bez szkody dla silnika ;-) bo rozruch to nie jest praca pod obciążeniem.
Już pisałem wcześniej, że rozruch to jest jeden z normalnych etapów pracy silnika i pod tym kątem także był projektowany.
 
     
Black Dusty

Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Wersja: Prestige
Napęd: 4x4
Rocznik: 2018
Dołączył: 05 Lis 2019
Posty: 347
Wysłany: 2020-02-11, 09:35   

Kilka silników grupy VW żłopiących olej hektolitrami też były zaprojektowany pod tym kątem żeby żłopały?
 
     
Klombik92

Marka: Dacia
Model: Duster I FL
Silnik: 1.6 16V LPG
Wersja: Open
Napęd: 4x2
Rocznik: 2017
Wiek: 31
Dołączył: 22 Sty 2020
Posty: 68
Wysłany: 2020-02-11, 11:17   

Black Dusty, Kolego, nie tędy droga, rozmawiamy konkretnie o rozruchu silnika.
 
     
Black Dusty

Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Wersja: Prestige
Napęd: 4x4
Rocznik: 2018
Dołączył: 05 Lis 2019
Posty: 347
Wysłany: 2020-02-11, 11:45   

Tędy, tędy, wszystko ktoś projektuje ale później okazuje się że mu nie wyszło. Dasz głowę że tu tak nie będzie :?:
 
     
Stary Maciej

Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Wersja: Comfort
Napęd: 4x4
Rocznik: 2019
Dołączył: 23 Paź 2019
Posty: 140
Wysłany: 2020-02-11, 12:11   

Kolombik92 ! Znasz pojęcie AQUAPLANINGU ? Kiedyś na to mówiono klin wodny. Jeśli znasz to wyobraź sobie że w silniku jest ono wykorzystywane właśnie w smarowaniu. W silniku po rozgrzaniu i przy prawidłowym ciśnieniu oleju tarcie praktycznie nie występuje a dokładnie występuje TARCIE PŁYNNE czyli tarcie środka smarnego. CDN
 
     
Stary Maciej

Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Wersja: Comfort
Napęd: 4x4
Rocznik: 2019
Dołączył: 23 Paź 2019
Posty: 140
Wysłany: 2020-02-11, 12:17   

Przy rozruchu występuje tarcie SUCHE i tarcie MIESZANE. Różnica jest taka że w tarciu PŁYNNYM elementy metalowe NIE STYKAJĄ SIĘ WCALE, W tarciu SUCHYM trą o siebie a w MIESZANYM tra częściowo o siebie.
 
     
Stary Maciej

Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Wersja: Comfort
Napęd: 4x4
Rocznik: 2019
Dołączył: 23 Paź 2019
Posty: 140
Wysłany: 2020-02-11, 12:23   

Te wszystkie rodzaje tarcia występują przy rozruchu silnika PO KOLEI. Czyli najpierw suche ,potem mieszane, a na końcu płynne. Nie jestem w stanie podać ile czasu występuje ,które tarcie bo to zależy od wielu czynników. Ale pamiętaj żę TYLKO w tarciu PŁYNNYM ELEMENTY SILNIKA SĄ ODDZIELONE WARSTWĄ SMARNĄ I NIE ZUŻYWAJĄ SIĘ.
 
     
Stary Maciej

Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Wersja: Comfort
Napęd: 4x4
Rocznik: 2019
Dołączył: 23 Paź 2019
Posty: 140
Wysłany: 2020-02-11, 12:30   

Masz rację twierdząc że KTOŚ dobierał materiały do budowy silnika i mało tego zapewniam Cię ze KTOŚ dobiera specjalnie środki smarne żeby to funkcjonowało jak najlepiej. Ale " podstawowych praw fizyki Pan nie zmienisz i nie bądź Pan głąb" jak mawiał klasyk i BEZ OBRAZY. KUPIŁEŚ ZA SWOJE , JEŹDZISZ ZA SWOJE WIĘC RÓB JAK UWAŻASZ Jeśli pomogłem to fajnie , jeśli obraziłem to PRZEPRASZAM.
 
     
Hiszpan_JS


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Wersja: Comfort
Napęd: 4x4
Rocznik: 2019
Dołączył: 25 Lut 2019
Posty: 388
Skąd: KTA
Wysłany: 2020-02-11, 14:01   

Klombik92 Więc w sprawie rozruchu silnika wierzysz fabryce bez zastrzeżeń? A dlaczego nie wierzysz w sprawie wymiany oleju?
Cytat:
Nie wierzę w te zapewnienia. Jak odbierałem Dustera w 2017 to wymiana oleju była wskazana co 20 tyś km, co i tak dla mnie było nie do pomyślenia..
Z szacunku dla moich ciężko zarobionych i wydanych pieniędzy po dotarciu wymieniam olej co 10 tyś km, żeby jednak ten silnik trochę pożył.
Albo wierzymy we wszystkie informacje, albo w żadną. Nie wydaje Ci się że taka wybiórcza wiara jest bez sensu?
_________________
Ignorancja może być skorygowana przy pomocy książki. Głupota wymaga strzelby i szpadla.
----------------------------
Witaj Gość :-)
 
     
miela

Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Wersja: Comfort
Napęd: 4x4
Dołączył: 19 Lis 2018
Posty: 95
Skąd: DKL
Wysłany: 2020-02-11, 14:33   

Hiszpan_JS, Chyba odwrotnie, właśnie taka wybiórcza ma sens, to się nazywa ograniczone zaufanie. Wierzenie we wszystko byłoby naiwnością, odrzucanie wszystkiego ociera się już o teorię spiskową.

Przecież jak aż tak nie wierzysz koncernowi to czemu w ogóle od nich auto kupujesz? ;-)
_________________
Duster 1.6 SCe 4x4
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,02 sekundy. Zapytań do SQL: 10