System Start-stop |
Autor |
Wiadomość |
Kapitan Shinobi
Predator
Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: TCe 130
Wersja: Comfort
Napęd: 4x4
Dołączył: 10 Gru 2019 Posty: 392
|
Wysłany: 2020-02-04, 22:34
|
|
|
Stary Maciej napisał/a: | A tak w ogóle to chyba w AUTO ŚWIECIE był test systemów start- stop w różnych markach samochodów. To było dość dawno więc tylko podam ocenę końcową systemu - SHIT. |
Co jest dowodem na to, co pisał Klombik92 kilka postów wyżej.
SS nie był projektowany jako system dla oszczędzania paliwa (co jest de facto skutkiem ubocznym jego ingerencji, w dodatku, wychodzi, że marginalnym), tylko po to, by auto lepiej wypadało w testach laboratoryjnych pod kątem czystości spalin etc.
Jest bo jest, przyjął się i musimy z tym żyć. Na szczęście tu akurat każdy ma wybór - ja tam pro forma jak wsiadam do zimnego auta (w domyśle zimnego silnika) to wyłączam.
Jeszcze odnośnie potencjalnego zniszczenia silnika, też tu poruszonego. A skąd wiadomo co za xx km i lat przyczyni się do jego zniszczenia. Na serwisie dowiemy się co najwyżej co jest do wymiany (może i cały silnik), ale nikt nie powie - "panie Waldku, no, nadużywał pan tego strat-stopa". Cokolwiek się stanie, równie dobrze może to być wada materiałowa (przesadne skąpstwo firmy), wada konstrukcyjno-projektowa (pośrednio też związana ze skąpstwem firmy) bądź zwyczajny pech:
"zwykle dany silnik wytrzymuje tyle i tyle, mój poddał się przy n km".
Generalnie konkluzja tego tematu jest raczej taka, żeby ten SS zlewać ciepłym sikiem. I ja skłaniam się ku tejże. Choć podkreślę, że teraz, w trasie, nawet się z nim "dogadałem". Więcej argumentów przemawia jednak za tym, by go nie nadużywać.
Począwszy od wyliczeń Starego Macieja dot. 12000 dodatkowych rozruchów, skończywszy na znikomej oszczędności paliwa, co wykazano nawet w AŚ.
PS. Oczywiście każdy może sobie swojego auta używać, jak tam chce, i nie mówię, że moja koncepcja jest jedynie słuszną. Takie są moje odczucia, podparte stanem wiedzy i tym co poznałem na forum. |
|
|
|
klazow
Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: TCe 150
Wersja: Prestige
Napęd: 4x4
Rocznik: 2019
Dołączył: 04 Lis 2019 Posty: 691 Skąd: Legnica
|
Wysłany: 2020-02-04, 23:14
|
|
|
Na mnie wrażenie zrobił cytat ze strony, do której link podpiąłem:
"Aby w pełni uzmysłowić sobie skalę problemu, należy pamiętać, iż w standardowych rozwiązaniach przewidzianych jest około 50 000 cykli włączania i wyłączania zapłonu w trakcie całej żywotności pojazdu, podczas gdy w pojeździe z systemem start-stop wartość ta może wynieść nawet ponad 500 000."
Wynika z tego, że jeśli auto ma "żyć 10 000 dni czyli około 27 lat, to średnio 5 razy dziennie go można odpalać. Jeśli ktoś często staje (a to pod kioskiem, a to pod sklepem) i odpala auto średnio 15 razy dziennie, to silnik mu padnie (zgodnie z tym co standardowo przewidziane) trzy razy szybciej... czyli po 9-ciu latach.
A SS ilość rozruchów znacznie zwiększa.
Ja ostatnie auto miałem 19 lat. |
|
|
|
Kapitan Shinobi
Predator
Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: TCe 130
Wersja: Comfort
Napęd: 4x4
Dołączył: 10 Gru 2019 Posty: 392
|
Wysłany: 2020-02-08, 23:48
|
|
|
Ktoś (chyba nawet na tym forum) napisał, że pierwszy obrót korbowodu to metal trze o metal. Brzmi okrutnie (zwłaszcza dla silnika), ale ma pewnie sporo pokrycia w rzeczywistości. |
|
|
|
Klombik92
Marka: Dacia
Model: Duster I FL
Silnik: 1.6 16V LPG
Wersja: Open
Napęd: 4x2
Rocznik: 2017
Wiek: 31 Dołączył: 22 Sty 2020 Posty: 68
|
Wysłany: 2020-02-10, 09:45
|
|
|
No nie do końca, mówiąc prostym językiem jeżeli samochód jest po postoju i zaczynamy kręcić to elementy ruchome są uświnione olejem, więc ten rozruch nie jest tak brutalny.
Nawet jeżeli auto stoi kilka dni, to nie jest tak, że olej ścieka ze wszystkich powierzchni i jest sucho jak na pustyni
Zawsze jakaś ta warstewka oleju zostaje i pomaga przy rozruchu. |
|
|
|
Hiszpan_JS
Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Wersja: Comfort
Napęd: 4x4
Rocznik: 2019
Dołączył: 25 Lut 2019 Posty: 388 Skąd: KTA
|
Wysłany: 2020-02-10, 17:18
|
|
|
Oczywiście że nie jest sucho . Chodzi o to że siły działające na panewki przy rozruchu są bardzo duże (dużo większe niż później, przy normalnej pracy). Więc jeżeli na panewce jest olej, a nie ma ciśnienia to czop wyciśnie go do ostatniej kropelki . Gdyby tak nie było to wystarczyłoby smarowanie rozbryzgowe . |
_________________ Ignorancja może być skorygowana przy pomocy książki. Głupota wymaga strzelby i szpadla.
----------------------------
Witaj Gość
|
|
|
|
Klombik92
Marka: Dacia
Model: Duster I FL
Silnik: 1.6 16V LPG
Wersja: Open
Napęd: 4x2
Rocznik: 2017
Wiek: 31 Dołączył: 22 Sty 2020 Posty: 68
|
Wysłany: 2020-02-11, 08:27
|
|
|
Zapewniam Cię, że ktoś tak dobrał materiał zarówno panewek i czopów, że da radę uruchamiać silnik nawet przy tak małej ilości oleju przez wiele lat bez szkody dla silnika bo rozruch to nie jest praca pod obciążeniem.
Już pisałem wcześniej, że rozruch to jest jeden z normalnych etapów pracy silnika i pod tym kątem także był projektowany. |
|
|
|
Black Dusty
Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Wersja: Prestige
Napęd: 4x4
Rocznik: 2018
Dołączył: 05 Lis 2019 Posty: 347
|
Wysłany: 2020-02-11, 09:35
|
|
|
Kilka silników grupy VW żłopiących olej hektolitrami też były zaprojektowany pod tym kątem żeby żłopały? |
|
|
|
Klombik92
Marka: Dacia
Model: Duster I FL
Silnik: 1.6 16V LPG
Wersja: Open
Napęd: 4x2
Rocznik: 2017
Wiek: 31 Dołączył: 22 Sty 2020 Posty: 68
|
Wysłany: 2020-02-11, 11:17
|
|
|
Black Dusty, Kolego, nie tędy droga, rozmawiamy konkretnie o rozruchu silnika. |
|
|
|
Black Dusty
Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Wersja: Prestige
Napęd: 4x4
Rocznik: 2018
Dołączył: 05 Lis 2019 Posty: 347
|
Wysłany: 2020-02-11, 11:45
|
|
|
Tędy, tędy, wszystko ktoś projektuje ale później okazuje się że mu nie wyszło. Dasz głowę że tu tak nie będzie |
|
|
|
Stary Maciej
Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Wersja: Comfort
Napęd: 4x4
Rocznik: 2019
Dołączył: 23 Paź 2019 Posty: 140
|
Wysłany: 2020-02-11, 12:11
|
|
|
Kolombik92 ! Znasz pojęcie AQUAPLANINGU ? Kiedyś na to mówiono klin wodny. Jeśli znasz to wyobraź sobie że w silniku jest ono wykorzystywane właśnie w smarowaniu. W silniku po rozgrzaniu i przy prawidłowym ciśnieniu oleju tarcie praktycznie nie występuje a dokładnie występuje TARCIE PŁYNNE czyli tarcie środka smarnego. CDN |
|
|
|
Stary Maciej
Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Wersja: Comfort
Napęd: 4x4
Rocznik: 2019
Dołączył: 23 Paź 2019 Posty: 140
|
Wysłany: 2020-02-11, 12:17
|
|
|
Przy rozruchu występuje tarcie SUCHE i tarcie MIESZANE. Różnica jest taka że w tarciu PŁYNNYM elementy metalowe NIE STYKAJĄ SIĘ WCALE, W tarciu SUCHYM trą o siebie a w MIESZANYM tra częściowo o siebie. |
|
|
|
Stary Maciej
Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Wersja: Comfort
Napęd: 4x4
Rocznik: 2019
Dołączył: 23 Paź 2019 Posty: 140
|
Wysłany: 2020-02-11, 12:23
|
|
|
Te wszystkie rodzaje tarcia występują przy rozruchu silnika PO KOLEI. Czyli najpierw suche ,potem mieszane, a na końcu płynne. Nie jestem w stanie podać ile czasu występuje ,które tarcie bo to zależy od wielu czynników. Ale pamiętaj żę TYLKO w tarciu PŁYNNYM ELEMENTY SILNIKA SĄ ODDZIELONE WARSTWĄ SMARNĄ I NIE ZUŻYWAJĄ SIĘ. |
|
|
|
Stary Maciej
Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Wersja: Comfort
Napęd: 4x4
Rocznik: 2019
Dołączył: 23 Paź 2019 Posty: 140
|
Wysłany: 2020-02-11, 12:30
|
|
|
Masz rację twierdząc że KTOŚ dobierał materiały do budowy silnika i mało tego zapewniam Cię ze KTOŚ dobiera specjalnie środki smarne żeby to funkcjonowało jak najlepiej. Ale " podstawowych praw fizyki Pan nie zmienisz i nie bądź Pan głąb" jak mawiał klasyk i BEZ OBRAZY. KUPIŁEŚ ZA SWOJE , JEŹDZISZ ZA SWOJE WIĘC RÓB JAK UWAŻASZ Jeśli pomogłem to fajnie , jeśli obraziłem to PRZEPRASZAM. |
|
|
|
Hiszpan_JS
Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Wersja: Comfort
Napęd: 4x4
Rocznik: 2019
Dołączył: 25 Lut 2019 Posty: 388 Skąd: KTA
|
Wysłany: 2020-02-11, 14:01
|
|
|
Klombik92 Więc w sprawie rozruchu silnika wierzysz fabryce bez zastrzeżeń? A dlaczego nie wierzysz w sprawie wymiany oleju? Cytat: | Nie wierzę w te zapewnienia. Jak odbierałem Dustera w 2017 to wymiana oleju była wskazana co 20 tyś km, co i tak dla mnie było nie do pomyślenia..
Z szacunku dla moich ciężko zarobionych i wydanych pieniędzy po dotarciu wymieniam olej co 10 tyś km, żeby jednak ten silnik trochę pożył. | Albo wierzymy we wszystkie informacje, albo w żadną. Nie wydaje Ci się że taka wybiórcza wiara jest bez sensu? |
_________________ Ignorancja może być skorygowana przy pomocy książki. Głupota wymaga strzelby i szpadla.
----------------------------
Witaj Gość
|
|
|
|
miela
Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Wersja: Comfort
Napęd: 4x4
Dołączył: 19 Lis 2018 Posty: 95 Skąd: DKL
|
Wysłany: 2020-02-11, 14:33
|
|
|
Hiszpan_JS, Chyba odwrotnie, właśnie taka wybiórcza ma sens, to się nazywa ograniczone zaufanie. Wierzenie we wszystko byłoby naiwnością, odrzucanie wszystkiego ociera się już o teorię spiskową.
Przecież jak aż tak nie wierzysz koncernowi to czemu w ogóle od nich auto kupujesz? |
_________________ Duster 1.6 SCe 4x4 |
|
|
|
|