Pliki cookie sa wykorzystywane do reklam spersonalizowanych oraz w celu tworzenia anonimowych statystyk serwisu. Jezeli nie blokujesz plikow cookies, to zgadzasz sie na ich uzywanie oraz zapisanie w pamieci urzadzenia.
Polityka Prywatnosci/Ciasteczek
  
AKCEPTUJE
DACIA DUSTER forum - KLUB POLSKA Strona Główna DACIA DUSTER forum - KLUB POLSKA
Forum nieoficjalnego Klubu Dacia Duster

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Duster II 1.6SCe kilka pytań o akumulator
Autor Wiadomość
Marek250518

Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Wersja: Access
Napęd: 4x2
Rocznik: 2018
Wiek: 44
Dołączył: 29 Paź 2019
Posty: 27
Wysłany: 2020-11-21, 17:47   Duster II 1.6SCe kilka pytań o akumulator

Witam, mam kilka pytań dotyczących akumulatora w naszych 1.6 SCe:

1. Jaki był fabrycznie montowany akumulator (u mnie brak etykiety), chodzi o typ EFB/AGM oraz pojemność i prąd (Ah i A wg EN)
2. Czy jest możliwość samodzielnego odłączenia w celu zaniesienia i podładowania w domu? Tu mam na myśli brak komplikacji z komputerem pokładowym, czy później po podłączeniu trzeba go zaprogramować. Odłączałem wielokrotnie w poprzednich autach więc zasady co do kolejności klem znam. Poprzednie auta jednak nie były tak inteligentne (alternator sterowany komputerem, system odzyskiwania energi, wreszcie Stop Start).
3. Posiadam alarm. Więc tak: otwieram maskę, zamykam wszystkie szyby, zamykam drzwi pilotem (przy otwartej masce?), odłączam i wyciągam akumulator, zamykam maskę. Czy tu nie czekają jakieś pułapki?
4. Akumulator działa, natomiast może się zdarzyć że auto postoi trochę dłużej pod chmurką, a nie chciałbym go zniszczyć na mrozie.
5. Na przyszłość kiedy nadejdzie wymiana akumulatora, rozumiem że ma być taki jaki jest obecnie. Co natomiast (pod względem elektrycznym instalacji i akumulatora) stanie się w przypadku zamontowania standardowego kwasowo-ołowiowego Ca/Ca. Skoro alternator (inteligentny) nie ładuje ciągle napięciem 14.4 V, tylko dostosowuje w zakresie 12-15.5 V. Tych napięc sam nie sprawdzałem, natomiast czytałem tu na forum, no i sam też zauważyłem że przy hamowaniu silnikiem wentylator dmuchawy przyspiesza.
6. Dla osób mało/rzadko jeżdżących zalecane jest włączenie świateł mijania w dzień, wtedy alternator ładuje pod wyższym napięciem, załączone same ledy dzienne mogą go nie wzbudzić na high level 14.4V.

Pozdrawiam.
 
     
Darek
Dardus


Marka: Dacia
Model: Duster II
Silnik: 1.5 dCi 115KM
Wersja: Prestige
Napęd: 4x4
Rocznik: 2020
Dołączył: 10 Lut 2015
Posty: 254
Wysłany: 2020-11-21, 22:06   

Jeśli w samochodzie jest już system inteligentnego ładowania i Start Stop, to u nas w Daciach stosowany jest aku EFB. Jest on specjalnie przystosowany, wzmocniony do w/w systemów. Zwykła kwasówka długo nie wytrzyma przeciążeń typu rozładowanie, przeładowanie i może zakłócać proces ładowania. W niektórych markach samochodów nawet wykrywa błąd elektryki.
Polecam filmiki na YT. kanał mrAkumulator.

Co do oryginalnych parametrów do 1,6 SCE, niech się wypowie ktoś co taki ma. Obstawiam gdzieś ok. 60 Ah pojemności i prąd rozruchowy ok. 540 A.

Każdy akumulator można rozłączać, tylko wtedy traci się kilka opcji w pamięci kompa, typu spalanie, czas, przejechane dystanse itp.
Komputer zapamiętuje, ,,uczy" się techniki jazdy kierowcy, po każdym podłączeniu aku z powrotem procedura ta zaczyna się od nowa.

Jeżeli w samochodzie występuje wspomaganie kierownicy elektryczne, trzeba kalibrować układ kierowniczy.

Jeśli akumulator jest sprawny, naładowany - żaden mróz nic mu nie zrobi, jedynie może stracić na mocy, rozruchu.

Inteligentne ładowanie samo sobie dobiera wartości napięcia i prądu w zależności od potrzeb. Jedynie co może,(tego nie jestem pewien) zakłócić pełny proces ładowania to chyba tryb ECO jazda. ;-)

Przy krótkich odcinkach jazdy, przy dłuższych ,,zabawach" w samochodzie typu światła itp. na wyłączonym silniku, może spowodować na następny dzień po odpaleniu wyświetlanie różnych kontrolek na pulpicie, lub w gorszym przypadku brak możliwości uruchomienia silnika.
Tak, czy inaczej w miarę możliwości ładowanie jest wskazane.
W moim przypadku ładuje się bez zdejmowania klem.
 
     
Marek250518

Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Wersja: Access
Napęd: 4x2
Rocznik: 2018
Wiek: 44
Dołączył: 29 Paź 2019
Posty: 27
Wysłany: 2020-11-21, 23:57   

Darek, dziękuję za tak obszerną odpowiedź. Widzę, że dobrze byłoby podtrzymać pamięć komputera i wszystkich ustawień, również to wspomaganie kierownicy elektryczne. Czy na czas wyciągnięcia akumulatora z samochodu na czas podładowania, mogę podłączyć przez gniazdo zapalniczki mały akumulator 12V 7Ah od skutera? Mam gdzieś leżeć kabel z wejściem do gniazda zapalniczki, wyciągnę z niego + i - Co myślicie? Plus do plusa, minus do minusa. Będzie równolegle podłączony. Chodzi o to czy przez gniazdo zapalniczki można zasilać instalację, czyli dawać wprowadzać tam energię, bo przecież standardowo z tego gniazda pobieramy prąd. Co z położeniem stacyjki, w sensie bez kluczyka.
 
     
Darek
Dardus


Marka: Dacia
Model: Duster II
Silnik: 1.5 dCi 115KM
Wersja: Prestige
Napęd: 4x4
Rocznik: 2020
Dołączył: 10 Lut 2015
Posty: 254
Wysłany: 2020-11-22, 00:38   

Nie do zapalniczki ale bezpośrednio, równolegle można podłączyć do klem oddzielnymi kabelkami, plus do +, minus do -.i dopiero odłączyć główny akumulator.
Uwaga: zabezpieczyć plusową klemę, żeby nie doszło do zwarcia przy demontażu a potem montażu akumulatora.
Ważne żeby zachować ciągłość zasilania. Jeśli w międzyczasie nie będzie się otwierać samochodu i nic nie uruchamiać powinno na samym podtrzymaniu wytrzymać.
W zależności w jakiej kondycji znajduje się aku ze skutera, jeśli będzie słaby to przy otwieraniu samochodu, może mu zabraknąć prądu.
Gdyby doszło do zaniku napięcia to nic szczególnego się przecież nie stanie, parametry się wyrównają od nowa a kierownicę można łatwo ustawić.
 
     
BLACHA_997

Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 16V
Wersja: Comfort
Napęd: 4x2
Rocznik: 2019
Dołączył: 16 Sty 2013
Posty: 194
Skąd: Polska

Wysłany: 2020-11-22, 11:14   

Jeśli już koniecznie chcesz wyjmować akumulator jest coś takiego jak OBD Car ECU Memory Saver: np. https://allegro.pl/oferta/obd-car-ecu-memory-saver-8659803751.
Podpinasz to urządzenie pod OBD, a do niego jakieś inne źródło np. powerbank i odpinasz akumulator. Później operacja odwrotna. Ja natomiast, od nowości ładuję akumulator w samochodzie, podłączony do instalacji i wszystko jest OK. Podstawa to odpowiedni prostownik bo te do zwykłych akumulatorów ołowiowych raczej nie są przystosowane do EFB czy AGM no i nigdy nie ładowałbym akumulatora podłączonego do instalacji samochodowej. Ze swojego doświadczenia polecam ładowarki C-TEK-a.
 
     
Darek
Dardus


Marka: Dacia
Model: Duster II
Silnik: 1.5 dCi 115KM
Wersja: Prestige
Napęd: 4x4
Rocznik: 2020
Dołączył: 10 Lut 2015
Posty: 254
Wysłany: 2020-11-22, 12:29   

BLACHA_997 napisał/a:
nigdy nie ładowałbym akumulatora podłączonego do instalacji samochodowej.

Jak to mówią Przezorny zawsze ubezpieczony, wiadomo każdy robi na własne ryzyko. :mrgreen:
Nie widzę w tym złego, pod warunkiem że używamy odpowiedniego sprzętu. Ja zawsze tak robiłem i robię z różnymi samochodami i nic się nie stało. Jest jeden warunek, najlepiej mieć wtedy auto w garażu.
Po naładowaniu prostownik przechodzi w tryb czuwania i może tak stać podłączony tygodniami - sprawdzone. W razie potrzeby przechodzi powrotnie w tryb ładowania.
Ówczesne prostowniki czy ładowarki, sterowane są mikroprocesorami i posiadają odpowiednie zabezpieczenia prądowe czy przepięciowe.
Te z wyższej półki pozwalają na ładowanie różnych typów aku EFB, AGM, czy zwykłe kwasówki.
Proponuję kanał na YT mrAkumulator, są tam ludzie z odpowiednimi kwalifikacjami głównie w tej dziedzinie. Można wiele ciekawych rzeczy od nich się dowiedzieć. :roll:
Jak ktoś posiada powerbank jeszcze z możliwością rozruchową, to powiem że jest panem sytuacji. Takie urządzenie potrafi świetnie wyciągnąć z sytuacji braku prądu.
Co do gniazda OBD, niech służy ono do tego celu jakiego jest przeznaczone, takie jest moje zdanie.
 
     
BLACHA_997

Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 16V
Wersja: Comfort
Napęd: 4x2
Rocznik: 2019
Dołączył: 16 Sty 2013
Posty: 194
Skąd: Polska

Wysłany: 2020-11-22, 14:09   

Darek napisał/a:
Co do gniazda OBD, niech służy ono do tego celu jakiego jest przeznaczone, takie jest moje zdanie.


Ostatnio w TVN Turbo Duda właśnie pokazywał takie ustrojstwo i zdało egzamin więc można spróbować, jeśli komuś na tym zależy.
 
     
Bogdan Misiek

Marka: Dacia
Model: Duster II
Silnik: 1.5 dCi 110KM
Wersja: Comfort
Napęd: 4x2
Rocznik: 2018
Dołączył: 04 Cze 2019
Posty: 303
Skąd: Wielkopolska
Wysłany: 2020-11-23, 11:36   

- Robię jw. - tak jak Dardus (niczego nie odłączam). I to jest wygodne, i zapewnia dobrą kondycje akumulatorów. Taki niewielki prostownik można nawet zatrzasnąć pod maską, jeśli jest dostęp dla osób z zewnątrz.
Domyślam się, że autor tematu trzyma samochód w publicznym ruchliwym miejscu (środek blokowiska, duża ulica). Skoro musiał nosić aku?
- Na moim akumulatorze też nie ma żadnych oznaczeń. Kupno nowego chyba nie będzie problemem, bo specjalistyczne sklepy mają katalogi.
 
     
Stary Maciej

Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Wersja: Comfort
Napęd: 4x4
Rocznik: 2019
Dołączył: 23 Paź 2019
Posty: 140
Wysłany: 2020-11-23, 16:04   

Witajcie ! Wiem że forum jest od tego żeby wymieniać poglądy ale trochę zdziwił mnie temat i rozmówcy. Po opisach widzę że macie nowe auta. Ja od kilkunastu ( albo nawet dłużej) lat nie ładowałem akumulatora. Pamiętam jak kiedyś nawet odsiarczało się akumulatory, płukało i cudowało. Potem pojawiła się kolejna generacja akumulatorów bezobsługowych gdzie nic się nie robiło z nimi. Od 10 lat mam golfa 4 TDI . i w momencie kiedy akumulator "siada" nic mu nie pomoże. Trzeba kupić nowy. Wie że ten z Dusterka jest wzmocniony bo jest system S&S i mówiąc szczerz nie wgłębiałem jeszcze tematu ale wątpi żeby było inaczej niż do tej pory.
 
     
BLACHA_997

Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 16V
Wersja: Comfort
Napęd: 4x2
Rocznik: 2019
Dołączył: 16 Sty 2013
Posty: 194
Skąd: Polska

Wysłany: 2020-11-23, 18:28   

Kolego wszystko zależy jak często i jak daleko jeździsz. Jeśli dziennie robisz parę kilometrów to zimą na pewno trzeba będzie akumulator doładowywać. Jeśli jeździsz dalekie trasy akumulator zawsze jest w dobrej kondycji.
 
     
Darek
Dardus


Marka: Dacia
Model: Duster II
Silnik: 1.5 dCi 115KM
Wersja: Prestige
Napęd: 4x4
Rocznik: 2020
Dołączył: 10 Lut 2015
Posty: 254
Wysłany: 2020-11-23, 21:50   

Ewentualnie jak się coś majstruje przy samochodzie. :-D Ciągłe zamykanie, otwieranie drzwi, zapłon itp. Na następny dzień już gorzej kręci, napięcie spada nawet poniżej 12V i w efekcie pluje błędami. :mrgreen:
 
     
Stary Maciej

Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Wersja: Comfort
Napęd: 4x4
Rocznik: 2019
Dołączył: 23 Paź 2019
Posty: 140
Wysłany: 2020-11-24, 15:40   

Marku ! W moim SCe 1.6 jest taki opis na akumulatorze :RENAULT NISSAN 12V-L2 EFB 60Ah 510A (EN) MF. Odnośnie punktu 6 to pierwsze słyszę coś takiego. Kiedyś zalecało się Przed uruchomieniem na dużym mrozie włączyć na moment światła aby "wzbudzić" akumulator. O wzbudzaniu alternatora, światłami czy innym odbiornikiem , w życiu nie słyszałem. W instrukcji obsługi Dustera nie ma jakiś szczególnych zaleceń jeśli chodzi o odpinanie i ładowanie akumulatora. Ale może nie doczytałem.
 
     
Stary Maciej

Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Wersja: Comfort
Napęd: 4x4
Rocznik: 2019
Dołączył: 23 Paź 2019
Posty: 140
Wysłany: 2020-11-24, 15:51   

Kolega miał przygodę z Meganką. Auto było z Francji full wypas jeśli chodzi o elektronikę. Zachciało mu się profilaktycznie doładować akumulator i niestety auto zgłupiało. W ASO elektronik od razu zapytał "co było spawane? No i kolega przyznał się do ładowania akumulatora. Ale to nie koniec. W sklepie LucArt (oleje ,akumulatory itp) rozmawiałem ze sprzedawcą o tym zdarzeni. I gość mi powiedział że posiadają prostowniki najnowszej generacji gdzie nie trzeba odpinać klem i nawet można podłączyć na odwrót bieguny i nic się nie stanie. takie zabezpieczenia toto posiada. Nie jestem elektrykiem Nie wiem czy to prawda.
 
     
BLACHA_997

Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 16V
Wersja: Comfort
Napęd: 4x2
Rocznik: 2019
Dołączył: 16 Sty 2013
Posty: 194
Skąd: Polska

Wysłany: 2020-11-24, 16:00   

Dlatego też każdy na Tym forum, do nowych samochodów zaleca ładowarki mikroprocesorowe, a nie prostowniki oparte na trafo. Te pierwsze (zwłaszcza te droższe) mają wszystkie zabezpieczenia, które chronią instalację.
 
     
Stary Maciej

Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Wersja: Comfort
Napęd: 4x4
Rocznik: 2019
Dołączył: 23 Paź 2019
Posty: 140
Wysłany: 2020-11-24, 16:11   

Właśnie pisałem do Ciebie kol Blacha ale mi wywaliło długiego posta.
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,02 sekundy. Zapytań do SQL: 10