Pliki cookie sa wykorzystywane do reklam spersonalizowanych oraz w celu tworzenia anonimowych statystyk serwisu. Jezeli nie blokujesz plikow cookies, to zgadzasz sie na ich uzywanie oraz zapisanie w pamieci urzadzenia.
Polityka Prywatnosci/Ciasteczek
  
AKCEPTUJE
DACIA DUSTER forum - KLUB POLSKA Strona Główna DACIA DUSTER forum - KLUB POLSKA
Forum nieoficjalnego Klubu Dacia Duster

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Interwał wymiany oleju
Autor Wiadomość
Hiszpan_JS


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Wersja: Comfort
Napęd: 4x4
Rocznik: 2019
Dołączył: 25 Lut 2019
Posty: 388
Skąd: KTA
Wysłany: 2021-06-10, 21:03   Interwał wymiany oleju

W związku z odwieczną dyskusją: kiedy wymienić olej i czy słuchać fabryki/instrukcji.
https://youtu.be/_XpeFBfV8jg
Co o tym sądzicie?
_________________
Ignorancja może być skorygowana przy pomocy książki. Głupota wymaga strzelby i szpadla.
----------------------------
Witaj Gość :-)
 
     
marta123

Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.0 TCe 100
Wersja: Essential
Napęd: 4x2
Rocznik: 2020
Wiek: 38
Dołączyła: 04 Lut 2021
Posty: 62
Skąd: ELW
Wysłany: 2021-06-11, 07:53   

Wg kwitów co dostałam wymiana po roku lub 30 000 km. No jakoś tego nie widzę dla zdrowotności silnika, zwłaszcza że ledwie po pół roku użytkowania mam już 11 tyś km przejechane. Wymieniłam po 3000 km, i wymienię już za chwilę przy 13 000km. Chyba każdy musi w swoim sumieniu rozsądzić co będzie lepsze. Kupiłam daczke do prywatnego użytku, więc mam zamiar jak najdłużej utrzymać ją w jak najlepszej formie :-)
_________________
Another one drives the Duster!
 
     
LESNICZYy


Marka: DACIA
Model: DUSTER K4M STAG Q-BOX
Silnik: 1.6 16V
Napęd: 4x2
Rocznik: 2014
Dołączył: 01 Wrz 2018
Posty: 700
Skąd: SZO
Wysłany: 2021-06-11, 15:22   

Każdy normalny wymienia 10-15 kkm , mowa o syntetyku dobrej jakości .
 
     
Kapitan Shinobi
Predator

Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: TCe 130
Wersja: Comfort
Napęd: 4x4
Dołączył: 10 Gru 2019
Posty: 392
Wysłany: 2021-06-11, 22:28   

Dwa ważne fakty:
producentom/fabryce średnio zależy na częstej wymianie oleju, bo im rzadszy interwał, tym mniejsze koszty bieżącej eksploatacji.
Wziąwszy pod uwagę, że sporą część sprzedaży stanowi zwykle tak zwana sprzedaż na firmę, lepiej w katalogach/prospektach chwalić się niskimi kosztami obsługi, gdyż to często jest kluczowy argument w firmowych flotach.

Fakt drugi.

Z racji, że przykładowe auto, np. I30 idzie jako służbówka, nikomu, ale to nikomu nie zależy na trwałości silnika. Silnik ma dojechać do gwarancji (co i tak nie zawsze się udaje, i w cale to nie jest prztyczek w nos Koreańczyków), firma kupuje następną partię nówek, a martwić się będzie kolejny włąściciel.

Stąd mamy interwały typu 30000 km.
Robili o tym filmiki np. MotoPRawda i bodajże M4K. Prawda jest taka, że im częstsza wymiana oleju, tym lepiej. Skrócenie "fabrycznego" interwału o połowę, czyli do 15000 wydaje się pomysłem dobrym.

Pytanie tylko jest takie, czy olej wymieniać co roku nawet jeśli te 15000 zajmie mi dwa lata?
 
     
klazow

Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: TCe 150
Wersja: Prestige
Napęd: 4x4
Rocznik: 2019
Dołączył: 04 Lis 2019
Posty: 691
Skąd: Legnica
Wysłany: 2021-06-11, 22:50   

marta123 napisał/a:
Kupiłam daczke do prywatnego użytku, więc mam zamiar jak najdłużej utrzymać ją w jak najlepszej formie :-)


LESNICZYy napisał/a:
Każdy normalny wymienia 10-15 kkm , mowa o syntetyku dobrej jakości .


A wszyscy, którzy chcą pojeździć max 5 lat od nowości, mają od producenta alibi aby się nad autem pastwić.

Kapitan Shinobi napisał/a:
Skrócenie "fabrycznego" interwału o połowę, czyli do 15000 wydaje się pomysłem dobrym.


Tym bardziej, że taki "skrócony" i coroczny interwał był obowiązkowy i oczywisty całkiem nie tak dawno temu...

Kapitan Shinobi napisał/a:
Pytanie tylko jest takie, czy olej wymieniać co roku nawet jeśli te 15000 zajmie mi dwa lata?


Czas też "niszczy" olej. Ja zostanę przy roku. Choć teraz wyjdzie 1,5... bo pierwsza wymiana była.

Ps.
Link cenny... choć przyznaję, że solidnie obejrzałem całość (za trzecim podejściem) z uwagi na Polecającego. Mam wrażenie, że można to było sprawniej/krócej przekazać.
Choć z drugiej strony fajnie "łyknąć" czasem coś co wymaga (choćby minimum) wysiłku i koncentracji. :oops:
 
     
Hiszpan_JS


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Wersja: Comfort
Napęd: 4x4
Rocznik: 2019
Dołączył: 25 Lut 2019
Posty: 388
Skąd: KTA
Wysłany: 2021-06-12, 19:31   

klazow napisał/a:
... choć przyznaję, że solidnie obejrzałem całość (za trzecim podejściem) z uwagi na Polecającego.
Chyba wiem o co Ci chodziło :-) . Hiszpan_JS zawsze szuka "dziury w całym" , więc gdzie jest haczyk? Nie ma. Nie tym razem. Profesora Krisa szanuję za wiedzę i sposób jej przekazywania. A tworząc tego posta chciałem sprowokować do dyskusji ludzi którzy twierdzą że wymieniają olej co 30 - 50 tys km. To Ich 3...4...5 auto i nigdy nic się nie działo.
_________________
Ignorancja może być skorygowana przy pomocy książki. Głupota wymaga strzelby i szpadla.
----------------------------
Witaj Gość :-)
 
     
sluka

Marka: Suzuki
Model: Vitara 1,4 Boosterjet AllGrip Hybrid
Napęd: 4x4
Dołączył: 25 Mar 2020
Posty: 97
Wysłany: 2021-06-13, 00:46   

Czy pamiętacie to, że praktycznie obiema rękami głosowałem za longlajfem? Kris w filmiku dokonuje nadinterpretacji, ponieważ wyniki są tak mocno sprzeczne z tym w co wierzył, że po prostu musi nagiąć interpretację do tego w co wierzy/wierzył.
Pierwszy parametr lepkość. To że "uszlachetniacze" zwiększają lepkość oleju wiadome było chyba wszystkim z wyjątkiem mechaników. To nie jest inna "niewłaściwa" lepkość. To jest jak najbardziej normalna lepkość. Spada ona logarytmicznie (log przy podstawie mniejszej niż 1). Po 20k olej SAE 30 osiągnął klasę SAE 20. I jaki problem? Zerknijcie do instrukcji, czy istnieje tam pozycja przy olejach z olejem xW 20? Jest? Zgaduje, że jest. Przed klasą SAE 30 jest klasa SAE 40 i ona w podobny sposób się degraduje. Tyle, że 40-ka osiągnie poziom 30 po mniejszym przebiegu.
Drugi istotny parametr - TBN, gdzie przyjmuje się 2 mg/g KOH za wartość graniczną. Ale nie wiadomo dlaczego u Krisa spadek o 2 oznacza że nadaje się do wymiany... Od 10k do 20k wartość TBN spada praktycznie liniowo. Można to dalej ekstrapolować, że przy 25k TBN miało by wartość 5, a gdzieś w okolicach 30k dopiero 4,5. Nawet gdyby oksydacja zaczynała podcinać TBN, to i tak nie osiągnęła by wartości 2 mg/g.
Ten olej po 20k był zdatny do dalszej pracy.
Największy problem jest z mentalnością. Przełom jakościowy przy przejściu na oleje syntetyczne i hydrokraki był tak duży, oczywiście w stosunku do wcześniejszych mineralnych, że do dzisiaj istnieje mentalna bariera w zaakceptowaniu i przyjęciu tego faktu.
Ja mam 0w-20 w instrukcji, co wiąże się z kolejną barierą mentalną do zaakceptowania.

Kapitan
Cytat:
Pytanie tylko jest takie, czy olej wymieniać co roku nawet jeśli te 15000 zajmie mi dwa lata?


Zastanów się czy olej dojrzewa, fermentuje, czy coś z nim się dodatkowo dzieje wraz z upływem czasu? Może zwiększyć się jego wilgotność, gdyby sobie ot tak stał z dostępem do powietrza, co i tak się zmieni po jego rozgrzaniu. Co ci się w tym oleju zmieni?
 
     
klazow

Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: TCe 150
Wersja: Prestige
Napęd: 4x4
Rocznik: 2019
Dołączył: 04 Lis 2019
Posty: 691
Skąd: Legnica
Wysłany: 2021-06-13, 15:38   

Olej to nie zupa i na drugi dzień nie skiśnie. Jednak nawet woda destylowana pozostawiona w szklance ze swobodnym dostępem do czynników zewnętrznych… szybko cechy wody destylowanej utraci. Z czasem nawet śmierdzieć zacznie…
Fakt, że „eksperci” wieloma głosami mówią. Producenci zaś jedynie „wyduszą z siebie” aby ich zaleceń przestrzegać. O powodach radosnej zmienności i niekonsekwencji tychże zaleceń jakoś milczą. O tym czy stosowane dodatki nie tylko mechaniczne ale i chemicznie się degradują też... jakoś cicho.
Pozostaje więc (niestety) własna decyzja.
Ja zakładam, że w optymalny czas wymiany raczej nie trafię. Wolę wymienić przed czasem niż po.
 
     
sluka

Marka: Suzuki
Model: Vitara 1,4 Boosterjet AllGrip Hybrid
Napęd: 4x4
Dołączył: 25 Mar 2020
Posty: 97
Wysłany: 2021-06-13, 16:29   

A co mają tacy eksperci robić? Boksować się z armią mechaników z internetu, bo oni "wiedzą" lepiej? Pisać w instrukcji na temat degradacji uszlachetniaczy w bazie olejowej? Napisali wam 30k i 2 lata co wywołuje oburzenie i sprzeciw. Czy te silniki aż tak różnią od testowanej skody? Wg wyników badań przeprowadzonych przez Krisa na oleju ze skody wynika, że ten olej skończył by się w okolicach 60k i to tylko przez przekroczenie dopuszczalnej ilości związków żelaza. I to tylko teoretycznie. Bo praktycznie do takiego przebiegu ponad połowę tego oleju by się wymieniło przez dolewki, plus interwałowe okresy wymiany filtra.

Cytat:
Ja zakładam, że w optymalny czas wymiany raczej nie trafię. Wolę wymienić przed czasem niż po.


Wiele wskazuje, że prędzej oleju może zabraknąć, niż upłynie mu rzeczywista przydatność do "spożycia".
Czy wymieniać, czy nie? Stosować się do zaleceń producenta.
 
     
adamantos

Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.0 TCe 100
Wersja: Prestige
Napęd: 4x2
Rocznik: 2021
Dołączył: 07 Maj 2021
Posty: 24
Wysłany: 2021-06-13, 21:00   

marta123 napisał/a:
Wg kwitów co dostałam wymiana po roku lub 30 000 km. No jakoś tego nie widzę dla zdrowotności silnika, zwłaszcza że ledwie po pół roku użytkowania mam już 11 tyś km przejechane. Wymieniłam po 3000 km, i wymienię już za chwilę przy 13 000km. Chyba każdy musi w swoim sumieniu rozsądzić co będzie lepsze. Kupiłam daczke do prywatnego użytku, więc mam zamiar jak najdłużej utrzymać ją w jak najlepszej formie :-)

Gdzie wymienialas i ile Cię to kosztowało?
 
     
adamantos

Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.0 TCe 100
Wersja: Prestige
Napęd: 4x2
Rocznik: 2021
Dołączył: 07 Maj 2021
Posty: 24
Wysłany: 2021-06-13, 21:59   

sluka napisał/a:
Czy pamiętacie to, że praktycznie obiema rękami głosowałem za longlajfem? Kris w filmiku dokonuje nadinterpretacji, ponieważ wyniki są tak mocno sprzeczne z tym w co wierzył, że po prostu musi nagiąć interpretację do tego w co wierzy/wierzył.
Pierwszy parametr lepkość. To że "uszlachetniacze" zwiększają lepkość oleju wiadome było chyba wszystkim z wyjątkiem mechaników. To nie jest inna "niewłaściwa" lepkość. To jest jak najbardziej normalna lepkość. Spada ona logarytmicznie (log przy podstawie mniejszej niż 1). Po 20k olej SAE 30 osiągnął klasę SAE 20. I jaki problem? Zerknijcie do instrukcji, czy istnieje tam pozycja przy olejach z olejem xW 20? Jest? Zgaduje, że jest. Przed klasą SAE 30 jest klasa SAE 40 i ona w podobny sposób się degraduje. Tyle, że 40-ka osiągnie poziom 30 po mniejszym przebiegu.
Drugi istotny parametr - TBN, gdzie przyjmuje się 2 mg/g KOH za wartość graniczną. Ale nie wiadomo dlaczego u Krisa spadek o 2 oznacza że nadaje się do wymiany... Od 10k do 20k wartość TBN spada praktycznie liniowo. Można to dalej ekstrapolować, że przy 25k TBN miało by wartość 5, a gdzieś w okolicach 30k dopiero 4,5. Nawet gdyby oksydacja zaczynała podcinać TBN, to i tak nie osiągnęła by wartości 2 mg/g.
Ten olej po 20k był zdatny do dalszej pracy.
Największy problem jest z mentalnością. Przełom jakościowy przy przejściu na oleje syntetyczne i hydrokraki był tak duży, oczywiście w stosunku do wcześniejszych mineralnych, że do dzisiaj istnieje mentalna bariera w zaakceptowaniu i przyjęciu tego faktu.
Ja mam 0w-20 w instrukcji, co wiąże się z kolejną barierą mentalną do zaakceptowania.

Kapitan
Cytat:
Pytanie tylko jest takie, czy olej wymieniać co roku nawet jeśli te 15000 zajmie mi dwa lata?


Zastanów się czy olej dojrzewa, fermentuje, czy coś z nim się dodatkowo dzieje wraz z upływem czasu? Może zwiększyć się jego wilgotność, gdyby sobie ot tak stał z dostępem do powietrza, co i tak się zmieni po jego rozgrzaniu. Co ci się w tym oleju zmieni?

Interesujące podejście. Pierwszy raz widzę brak krytyki zaleceń producenta odnośnie wymian oleju. Może rzeczywiście masz rację. Na pewno takie głosy są potrzebne w dyskusji.
 
     
sluka

Marka: Suzuki
Model: Vitara 1,4 Boosterjet AllGrip Hybrid
Napęd: 4x4
Dołączył: 25 Mar 2020
Posty: 97
Wysłany: 2021-06-14, 00:19   

A niby czemu widzisz u mnie "brak krytyki"? U mnie krytyczny proces myślowy rozpoczął się po wypowiedzi odchodzącego szefa Castrol-a (chyba, bo czasu już upłynęło), o tym że współczesnych olejów nie trzeba już wymieniać. Wystarczy wymieniać i filtr i zalewać świeżym ubytki. Popatrz na dane z eksperymentu Krisa. Wraz ze zmianą filtra pozbywasz się zanieczyszczeń, dolewając świeżego zmniejszają się ich stężenia w oleju. Rośnie TBN, podniesie się lepkość. Niejako olej się odświeża. I tak do kolejnego cyklu. Nie było coś takiego możliwe z olejami poprzednich generacji, mineralnych i semi syntetycznych. Wraz z powszechnym nastaniem hydrokraków same bazy olejowe zostały oczyszczone z wszelkiego rodzaju szybkodegenerującego i osadzającego w postaci szlamów dziadostwa. Dodatkowo żywotność i trzymanie parametrów wydłużył pęd za ekologią. Oleje musiały zawierać coraz mniej uszlachetniających dodatków, które odkładały się w katalizatorach. Ze zmniejszoną ilością dodatków oleje wolniej traciły wysokotemperaturową lepkość. Od ok 25lat już są projektowane i używane silniki pod stosowanie olejów klasy xW-30, a od jakiegoś już czasu, ze względu na coraz bardziej marsjańskie emisje spalin oleje 0W-20. W tych jest jeszcze mniej modyfikatorów lepkości.
 
     
maugu

Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Wersja: Prestige
Napęd: 4x2
Rocznik: 2018
Dołączyła: 16 Gru 2017
Posty: 137
Wysłany: 2021-06-14, 09:45   

Mnie troszkę natomiast dziwi dlaczego planowanych interwałów wymiany oleju z tabelki przeglądów nie zastąpiono w ASO wynikiem testów choćby z takiego urządzenia:
https://allegro.pl/oferta/tester-miernik-jakosci-oleju-samochodowego-detekto-10083007370?utm_feed=aa34192d-eee2-4419-9a9a-de66b9dfae24&utm_content=supercena&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=_mtrzcj_opony_pla_opony_i_felgi_supercena_pricesellection&ev_adgr=Narz%C4%99dzia+i+sprz%C4%99t+warsztatowy+-+super+cena&gclid=EAIaIQobChMIjvfH57iW8QIVFZOyCh0DSgOXEAQYASABEgLWyPD_BwE
To trochę tak jakby przy wymianie opon sugerowano się nie głębokością bieżnika, a ilością przejechanych kilometrów - każdy jeździ inaczej!

Edit: I jeszcze jedno - co znaczą ostatnie zdania z tabelki ( o systemie testowaniu oleju). Jak to działa?

program przeglądów DD2.png
Plik ściągnięto 364 raz(y) 312,09 KB

_________________
Od f126p do Dustera
 
     
sluka

Marka: Suzuki
Model: Vitara 1,4 Boosterjet AllGrip Hybrid
Napęd: 4x4
Dołączył: 25 Mar 2020
Posty: 97
Wysłany: 2021-06-14, 21:00   

maugu
Jest potrzeba, jest produkt... Co z tego, że to co on sobie mierzy jest całkowicie nieprzydatne...
Co on mierzy? Może tylko przewodnictwo/rezystancję próbki, przy całkowicie zalanym "sensorze".
Dlatego producent podaje przejechane kilometry, bo to najprostszy sposób. Tu nie chodzi o dokładność wg zużycia, tylko o to aby użytkownik olej w końcu wymienił. Chcesz widzieć dokładnie jak ci olej "dojrzewa" w silniku, rób badania, lub sam badaj. Ale nie tym czymś, nie tym produktem niespełnionej potrzeby.

Mądre słowa dla czujnika ciśnienia. System testujący wie, że ciśnienie powinno być dobre. Jak jest niedobre to olej jest niedobry... No może go też nie być ;)
To pierwsze zdanie po "Ważne:" jest dużo ważniejsze.
 
     
maugu

Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Wersja: Prestige
Napęd: 4x2
Rocznik: 2018
Dołączyła: 16 Gru 2017
Posty: 137
Wysłany: 2021-06-15, 10:39   

sluka napisał/a:
.... Tu nie chodzi o dokładność wg zużycia, tylko o to aby użytkownik olej w końcu wymienił. ...
...


To trochę źle odczytałam tok dyskursu olejowego. Wydawało mi się, że spór toczy się czy wymieniać olej co 10tys czy co 30, a to nie są drobne procenty tylko 3 krotność. Skutki błędnej oceny mogą być kosztowne, pewnie podobne jak jazda z bieżnikiem 2mm, albo 6mm. W przypadku opon wydaje się nie do pomyślenia by zmieniać je sugerując się tylko tabelką przebiegów, a nie rzeczywistym zużyciem. W olejach się do tego przyzwyczailiśmy bo nie było dawniej szybkich i tanich sposobów oceny stopnia zużycia olei. Teraz już są – być może nie poprzez ten prosty tester z allegro, ale jakiś profesjonalny i dostępny w ASO. To nie są teraz drogie rzeczy, a tego się nie robi i nawet o tym nikt nie myśli, a szkoda bo byłaby to obiektywna przesłanka do podjęcia właściwej decyzji jak i dawałoby efekt eco. A tak mamy tylko wybór słuchać jakiś internetowych publikacji – jednych za szybszą wymianą, a innych przeciw.
sluka napisał/a:

...Mądre słowa dla czujnika ciśnienia. System testujący wie, że ciśnienie powinno być dobre. Jak jest niedobre to olej jest niedobry... No może go też nie być ;)
...

Druga sprawa o której pisałam to oczywiście nie chodziło mi o czujnik ciśnienia oleju – bo może to tak zostało odebrane. Pisałam o czujniku (pewnie jakimś prostym mierzącym np. transparentność) oceniającym jakość oleju bo tak to brzmi (w tabelce u dołu - ostatnie zdania) .
Edit:
Na sąsiednim forum znalazłam coś o tym temacie - właśnie czytam :)
http://www.daciaklub.pl/f...?t=9323&start=0
_________________
Od f126p do Dustera
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,03 sekundy. Zapytań do SQL: 13