To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
DACIA DUSTER forum - KLUB POLSKA
Forum nieoficjalnego Klubu Dacia Duster

Dział ogólny - OPORNIK DMUCHAWY

BloodyZX - 2022-08-04, 09:34
Temat postu: OPORNIK DMUCHAWY
Witam wszystkich,
jestem posiadaczem Dacii Duster II (po 2018), już kolejny raz (pierwszy raz na gwarancji) padł mi rezystor (opornik) dmuchawy (chodzi o wentylacje wewnątrz pojazdu) przez co odcięło 3 biegi nawiewu i dmucha tylko na 4 biegu. Postanowiłem to naprawić samodzielnie mam niestety jeden problem: GDZIE TO JEST??? Przekopałem cały internet i nie znalazłem żadnego manualu, zdjęcia, filmiku z wymiany, po prostu NIC. Byłbym wdzięczny, gdyby ktoś wskazał lokalizacje tego dziadostwa... z góry dziękuję!

Hiszpan_JS - 2022-08-04, 10:58

http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=3404
Licząc od góry, 6 wpis.

Black Dusty - 2022-08-04, 11:01

Hiszpan_JS napisał/a:
http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=3404
Licząc od góry, 6 wpis.

Dokładnie, wystarczy skorzystać z
http://www.dusterklub.pl/search.php
Bądź na naszym drugim forum
http://www.daciaklub.pl/f...e9c72ff9441aada
gdzie można znaleźć prawie wszystko od ręki.

BloodyZX - 2022-08-04, 11:47

Witam ekspertów :mrgreen: ,

czytałem ten post wcześniej (potrafię korzystać z wyszukiwarki), w którym miejscu jest napisane, że schemat (i cały post) dotyczy Dustera II. układ wentylacji w Dusterze II jest 1:1 identyczny jak w Dusterze I?

Hiszpan_JS - 2022-08-04, 12:40

BloodyZX napisał/a:
Witam ekspertów :mrgreen: ,

...w którym miejscu jest napisane, że schemat (i cały post) dotyczy Dustera II.

Nigdzie nie jest to napisane. Wprost przeciwnie, post dotyczy Logana. Ale te dwa modele, generalnie, mają tak podobna budowę że nie sądzę, żeby była jakaś istotną zmiana. Tym bardziej że opornik steruje pracą wiatraka. Więc głupotą byłoby montowanie opornika np. w bagażniku :-) i ciągnięcie dodatkowych metrów przewodów.
Zresztą jak nie wierzysz to proszę: Dacia Duster Numer 5 to rezystor.

BloodyZX - 2022-08-04, 13:10

Prawdopodobnie układ jest taki sam, jednak również prawdopodobne jest to, że nie jest... tym bardziej, że wstępnie sprawdzałem (wg rysunku) i nie wygląda to tak samo. dla tego pytanie jest konkretne: czy ktoś to widział/naprawiał w Deusterze II.
Przytoczony schemat dotyczy Dustera I

Hiszpan_JS - 2022-08-04, 14:18

Specjalnie dla ciebie. Zeszłem na podwórko, wsadziłem głowę pod kierownicę i... jest, cały na biało (dosłownie) z czarną wtyczką i czterema przewodami. Pod kątem do pionu, bardziej od strony wnętrza auta.

Oglądałem Dustera II z 2019 roku.

BloodyZX - 2022-08-04, 14:49

Dzięki!
wsadziłem tam telefon, zrobiłem zdjęcie i chyba faktycznie jest... teraz tylko potrzebne mi będą ręce z gumy i dobra lutownica.

Hiszpan_JS - 2022-08-04, 16:33

A na cholerę Ci lutownica :shock: Opornik kosztuje ok. 30 PLN
Bogdan Misiek - 2022-08-05, 11:30

Jeśli się zepsuł opornik termiczny to kosztuje 2 zł.
https://www.fotosik.pl/zd...1b95d7928b44a9f
To jest ten na zewnątrz, na końcu całego zespołu rezystora.
U mnie wymieniałem. Kupiłem droższy na 15 A (nie 10A) i kosztował chyba ze 4 zł. Chłodzony w aucie powietrzem. Trzeba uważać żeby nie przegrzać przy lutowaniu, trzymać szczypczykami za wąs między opornikiem a miejscem lutowania.

Jeśli uszkodzony jest opornik w środku zespołu to trzeba kupić całość. Musisz sprawdzić po wyjęciu. Widziałem w handlu jekieś inne modele, wiec lepiej pierw wyjąć część.

Jest też polska firma (prócz dalekowschodnich itp.) oferująca zespół rezystora (carpol, polcar - jakoś tak).
Kupiłem też cały rezystor, ale doszedł później niż część do naprawy, więc naprawiłem.

Osobną sprawą jest demontaż rezystora. W serwisach do napraw na gwarancji zatrudniają chyba osoby o wzroście do 1,2 m. Musiałem się wczołgać tam gdzie kierowca ma nogi, następnie trzeba kierować się ku gorze i przyśrodkowo, i grzebać w głębokiej dziurze.
Wtyczka zabezpieczona jest wkrętem. Być może nie trzeba go całkiem wykręcić, aby odhaczyć nastepnie rezystor? Tego nie wiedziałem, więc wykręcając tę "śrubkę" zabezpieczyłm ją sobie (uwiązałem) na pętli z cieniutkiego drutu, aby gdzieś nie poleciała.
https://www.fotosik.pl/zd...7ef62914e3f0c33
https://www.fotosik.pl/zd...49d8fdf047e1fbc

MisiekT - 2022-08-06, 19:15
Temat postu: OPORNIK DMUCHAWY
Też mam ten sam problem. Nie wiem tylko jak tam wsadzić "łapę". Czy demontować jeszcze jakieś elementy pedaliery? Co prawda moja DD jest z 07.2014 r., ale myślę, że układ jest ten sam.

Ktoś ma pomysł? Nie chcę łamać ręki w kilku miejscach, żeby osiągnąć cel ;-)

Na swoim oporniku widzę już napis VALEO - jak wszystko w tym aucie.

MisiekT - 2022-08-06, 19:24
Temat postu: OPORNIK DMUCHAWY
Bogdan Misiek napisał/a:
Jeśli się zepsuł opornik termiczny to kosztuje 2 zł.
https://www.fotosik.pl/zd...1b95d7928b44a9f
To jest ten na zewnątrz, na końcu całego zespołu rezystora.
U mnie wymieniałem. Kupiłem droższy na 15 A (nie 10A) i kosztował chyba ze 4 zł. Chłodzony w aucie powietrzem. Trzeba uważać żeby nie przegrzać przy lutowaniu, trzymać szczypczykami za wąs między opornikiem a miejscem lutowania.

Jeśli uszkodzony jest opornik w środku zespołu to trzeba kupić całość. Musisz sprawdzić po wyjęciu. Widziałem w handlu jekieś inne modele, wiec lepiej pierw wyjąć część.

Jest też polska firma (prócz dalekowschodnich itp.) oferująca zespół rezystora (carpol, polcar - jakoś tak).
Kupiłem też cały rezystor, ale doszedł później niż część do naprawy, więc naprawiłem.

Osobną sprawą jest demontaż rezystora. W serwisach do napraw na gwarancji zatrudniają chyba osoby o wzroście do 1,2 m. Musiałem się wczołgać tam gdzie kierowca ma nogi, następnie trzeba kierować się ku gorze i przyśrodkowo, i grzebać w głębokiej dziurze.
Wtyczka zabezpieczona jest wkrętem. Być może nie trzeba go całkiem wykręcić, aby odhaczyć nastepnie rezystor? Tego nie wiedziałem, więc wykręcając tę "śrubkę" zabezpieczyłm ją sobie (uwiązałem) na pętli z cieniutkiego drutu, aby gdzieś nie poleciała.
https://www.fotosik.pl/zd...7ef62914e3f0c33
https://www.fotosik.pl/zd...49d8fdf047e1fbc


Czyli tak:
1. człowiek guma kładzie się między fotelem, a pedałami (przepraszam, jeśli to źle wybrzmiało),
2. wkłada swoją gumową rękę z bitem gwiazdkowym (jaki rozmiar?),
3. odkręca całość z kablami modląc się, żeby nie zgubić jej w czeluściach i odmętach otchłani Dustera,
4. odpina i sprawdza woltomierzem co jest grane,
5. kupuje nowy rezystor lub sam opornik,
6. stosuje odwrotną procedurę.

Bogdan Misiek - 2022-08-07, 09:13

No właśnie, to poniżająca naprawa. Ale jak się chce mieć wentylacje trzeba się pomęczyć.
(Dokręcanie śrubek mocujących poduszkę powietrzną od wewnętrznej strony kokpitu też nie jest przyjemne.)

Odnośnie Valeo to chyba jest z pięć razy droższe od zamienników i nic niewarte, skoro psuje się co 20 tyś kkm, raz na gwarancji i tuż po gwarancji.
Jeśli u kolegów też opornik termiczny się zepsuł, to może to jest słabym punktem Valeo?
Może naprawa innym opornikiem daje długowieczność rezystorowi dmuchawy?

MisiekT - 2022-08-07, 17:46
Temat postu: OPORNIK DMUCHAWY
Bogdan Misiek napisał/a:
Odnośnie Valeo to chyba jest z pięć razy droższe od zamienników i nic niewarte, skoro psuje się co 20 tyś kkm, raz na gwarancji i tuż po gwarancji.


Udało mi się poniżyć i usadowić pomiędzy siedzeniem, a pedałami. Włożyłem swoją łapę ze śrubokrętem i bitem typu torx T15, żeby odkręcić wkręt. Wymontowałem to dziadostwo i odpiąłem od wtyczki.
Przy okazji przetestowałem rezystor, tak jak na poniższym filmie:
https://www.youtube.com/watch?v=LUNvzyvn8J8

Sprawdziłem w katalogu VALEO nr części dla mojego autka z 07.2014:
https://www.valeoservice....3508/oe-numbers
Nr ref.: 509898 (VALEO)
Nie wiem po co jest nr oryginału, skoro od początku właśnie miałem VALEO, ale jeśli kogoś, to interesuje, to nosi on cyfry 6001547488. I jeszcze - wytrzymał w moim aucie ponad 190000 km, także nie tak źle.
Zresztą, z tego co zauważyłem, to w tym aucie, większość przełączniczków, prztyczków, manetek, itp. to VALEO.

Katalo Polcar, tzw. PJ (2800KST-1):
https://catalog.polcar.com/product/termika/regulator-wentylatora-wnetrza/2800KST-1?appliance_id=14020007.

Bogdan Misiek - 2022-08-07, 22:58

A bo masz rezystor Valeo ze starych dobrych czasów, a my mamy nowoczesną tandetę.
To już chyba taki jakby żart na podsumowanie tematu.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group