To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
DACIA DUSTER forum - KLUB POLSKA
Forum nieoficjalnego Klubu Dacia Duster

Dział ogólny - OPORNIK DMUCHAWY

tomekptk - 2023-04-14, 18:53

Jeżeli często ulega uszkodzeniu np. sam bezpiecznik termiczny w oporniku dmuchawy, to być może jest problem z silnikiem wentylatora? Zwarcie uzwojenia silnika lub jakieś opory np. zablokowane łożyska lub inne elementy mechaniczne? Może wystarczy po prostu przesmarowanie elementów mechanicznych. Na forum Elektrody jest opisany podobny problem, chociaż dotyczy innego auta, a w konsekwencji zakończył się wymianą silnika wentylatora. Tutaj link: Elektroda: Problem z nawiewem.
Bogdan Misiek - 2023-04-14, 22:35

Dzięki, wezmę pod uwagę.
Marek250518 - 2023-10-30, 20:29

U mnie też padło, po przebiegu 27400 km od nowości. Oryginał Valeo, numer w Dacia 271503696R. Szukałem na All.... są już od 77 zł rezystory Valeo. Są też zamienniki nawet za 25 zł. Taki pewnie kupię 2 sztuki co by wysyłka Smart była :) Wyciągnąć to... tak jak piszecie trzeba się poniżyć, podstawiłem sobie na zewnątrz auta schodek od kampera, na to poduszka, dodatkowo poduszka na próg wejściowy i można się kłaść na lewą nerkę:) Najpierw odpiąłem wtyczkę tą czarną a potem odkręciłem wkręt srebrny torx15 i wyjąłem rezystor. W domu pomierzyłem i wygląda że spalił się bezpiecznik termiczny ten u góry, miernik nic nie pokazuje. Za to na styku 2 mam 0.3 ohma, na styku 3 mam 0.1 ohma, na styku 4 nic nie wykazuje. Trochę to inaczej niż na filmiku tu wcześniej podlinkowanym. Może ktoś z was pomierzyć sprawny zapasowy jak macie pod ręką? Bo może u mnie wystarczy wymienić bezpiecznik termiczny. Z góry dziękuję.
Marek250518 - 2023-10-30, 20:50

Teraz tak myślę, czy wybierana na co dzień prędkość pracy wentylatora ma wpływ na trwałość rezystora? Jest on chłodzony wewnątrz obudowy wentylatora przepływającym powietrzem. Osobiście najczęściej korzystam z biegu 1 i 2 prędkości wentylatora. A z zasady działania rezystora wynika że na 4 nawiewu powinien się najmniej nagrzewać, skoro wówczas cała moc idzie na wentylator. W położeniu 1 wentylator słabo chłodzi rezystor i w tym położeniu odkłada się na nim najwięcej ciepła. Hmm... chyba trzeba będzie zmienić przyzwyczajenia i wybierać od 2 do 3.
Bogdan Misiek - 2023-10-30, 21:20

Na sprawnym rezystorze jest przejście z każdego styku do każdego.
Jeśli na tym "termiku" nic nie pokazuje, to masz winowajce.
I chyba lepiej naprawiać "termikami" 15 A (a nie 10A) to trochę dłużej wytrzyma.

U mnie znowu padł rezystor w minionym tygodniu, jeszcze nie zdążyłem wymienić.
Przy okazji poprzedniej awarii zamieniłem wkręcik zabezpieczający na taki z łbem krzyżakowym. Dłuższym, namagnesowanym wkrętakiem z ergonomiczną rekojeścią będę mógł go prosto wykręcić. Torx'y mam w formie takich małych kluczyków i to nie było wygodne.

Co do wcześniejszych wypowiedzi, to w maju br. zgłosiłem w serwisie podczas przeglądu problem powtarzalnej usterki, ale orzekli, że raczej wentylator/silnik jest w porządku.
Może w tym jest trochę mojej winy, gdyż mam w kokpicie dodatkowe materiały wygłuszające? I jest tam cieplej?

Marek250518 - 2023-10-30, 22:53

Rezystor jest w obudowie wentylatora chłodzony podczas pracy wentylatora. Więc temperatura w kabinie czy też dodatkowe maty wygłuszające nie powinno to mieć wpływu. W mojej wersji Access brak klimatyzacji więc podczas tegorocznych upałów z nadmuchem gorącego powietrza z zewnątrz... to jednak rezystor miał ciężko. Ale dziwne że padł dopiero teraz. Więc to pewnie sprawa losowa, trwałość zależy od egzeplarza.
Marek250518 - 2023-10-31, 00:46

Tak dziś trochę przeglądałem oferty, no i należy jednak zwrócić uwagę na budowę gniazda do którego wchodzi czarna wtyczka. Zaznaczyłem na zdjęciu położenie jakie jest względem zatrzasku po prawej. Piszę bo oferty są różne i pomimo podanego Valeo numer w Dacia 271503696R to można trafić na inną budowę gniazda, gdzie wycięcia dla wtyczki są na dole.
Bogdan Misiek - 2024-02-14, 22:51

Może koledzy nie pochwalą takiej naprawy.
https://www.fotosik.pl/zd...24a8b900310aa22
Trochę brakuje mi cierpliwości, bezpiecznik termiczny wytrzymał teraz 4 - 5 miesięcy.
Ostatnio naprawiałem takimi na 10A i 216 C. Dwa jeszcze zostały i zrobiłem dziś taki eksperyment.
Na przyszłośc spróbuję taki: Bezpiecznik termiczny 15A / 240 st.C / SF240R0 czyli o nieco wyższych parametrach i może starczy na dłużej .

wojtek013 - 2024-02-15, 18:34

Kilka razy wymieniałem termik w różnych autach i działało bez problemu.
Koszt kilka złotych i chwila roboty.

Bogdan Misiek - 2024-02-15, 23:15

Cytat:
i zrobiłem dziś taki eksperyment

Przyszło mi do głowy, że ktoś pomyśli, że w rezystorze nie chciało mi się wyciąć uszkodzonego bezpiecznika i dołożyłem następny. Tam są oczywiście dwa nowe bezpieczki równolegle.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group