To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
DACIA DUSTER forum - KLUB POLSKA
Forum nieoficjalnego Klubu Dacia Duster

Mechanika - Jaki olej do dustera?

Stary Maciej - 2020-02-20, 16:53

Nie mam takich informacji w dokumentach ,które otrzymałem przy kupnie.
Black Dusty - 2020-02-20, 17:39

Powiem że to dziwne, bo niby skąd masz wiedzieć jak eksploatować swój samochód, jaki olej uzupełnić w razie ubytku, jaki płyn hamulcowy, płyn do chłodnicy dolać?. Czy dostałeś taką pojedyńczą kartkę A4 "Warunki gwarancji"? bo to na niej mam te płyny wypisane.
Stary Maciej - 2020-02-21, 10:52

Już wcześniej pisałem że posiadam( dostałem )"Warunki Gwarancji" I nic tam nie ma o płynach eksploatacyjnych. I nie o to mi chodziło w moim pierwszym poście tylko informowałem forum o Tym że serwis nie chciał zalać oleju bez normy RN17. Inna sprawa że ja się nie upierałem i nie wiem co by było gdybym się uparł. I w sumie mnie to nie obchodzi. Mam gwarancje, chcę mieć pewną i pełną historie serwisowania.I to tyle w temacie.
nuarb - 2020-02-22, 18:31

Witam. Czy posiadacze 1.0 Tce 100 wypowiedzą się jaki olej idzie do tego silniczka? Zakładam, że ten sam RN17. Ktoś potwierdzi?
mikeleft - 2020-02-26, 13:09

Castrol zaczął produkować olei z normą RN17. Cena na allegro za 5L to 125pln.

Zastanawia mnie jeszcze klasa oleju. Mamy używać ACEA C3, czyli MID SAPS (średnia ilość popiołów). Dlaczego nie C1 lub C2, czyli LOW SAPS (minimalna ilość popiołów)? Im mniej popiołu i sadzy w spalinach, tym dłuższe życie DPF/FAP.

mikeleft - 2020-03-07, 20:35

Znalazłem odpowiedź na swoje pytanie.

ACEA C1 i C2 mają niższe HTHS (ochrona ścierania w wysokich temperaturach). C3 ma lepsze HTHS i średnią ilość popiołów. Jest też olej ACEA C4 - HTHS jak w klasie C3, ale mniej popiołów LOW SAPS.

Taki olej wleję przy najbliższej, "nielegalnej" wymianie.

Pozdrawiam,
Michał

piku - 2020-03-07, 21:20

Zarówno Elf 5w30 RN17, jak castrol 5W30 RN17 maja oznaczenie C3. Castrola można kupić za 150 zł w intercars (są trzy punkty odbioru w Lublinie, więc dla mnie wygodnie); w obu przypadkach są to bańki 5 l. W intercars jest jeszcze drogi olej tej klasy, nieznanej mi marki: https://e-katalog.intercars.com.pl/#/produkty/3613214953171-ECO_R_5W30_5L-olej-silnikowy,scr_dItems.html
Hiszpan_JS - 2020-03-14, 13:27

Przy ostatniej bytności w "moim" ASO, spytałem czy przy wymianie oleju muszę szukać ELFa który jest drogi i praktycznie nie dostępny (poza ASO) z normą RN17. Dostałem ciekawą odpowiedź: Renault wycofuje się z Elfa. Na dowód pani pokazała mi dokumenty nowego Dustera na których jak byk było że "Producent zaleca oleje Castrol". Oczywiście wymagana jest norma RN17. Może właściciele aut z 2020 r. wypowiedzą się, czy u was w dokumentach też jest wpisany Castrol?
klazow - 2020-03-14, 15:12

Ja o przechodzeniu serwisów na Castrol też na swojej wymianie słyszałem. Oczywiście dla serwisów to decyzja "góry". Następna wymiana (jeśli w ASO) oznaczać będzie zalanie Castrolem.
W tym temacie mamy już dobre prawo. Producent może konkretny olej jedynie rekomendować i w swoich ASO robić co chce. Ma jednak obowiązek podać normy i honorować (o gwarancji myślę) wszystkie konkurencyjne produkty, które te normy spełniają. Nie wolno mu też sprzedać oleju pod nazwą własną, jeśli z niej nie wynika co tak naprawdę do silnika trafiło.

waw - 2020-05-04, 15:23

witam,
chcialbym sam wymienic olej w moim dusterze II SCE 115, dowiedzialem sie w ASO ze mam wlac olej Elf 5w30 RN17. Czy ktoś wie ile litrów oleju należy wlać oraz jaki kluczj est potrzebny do odkręcenia nakrętki w misce olejowej aby spuścić stary olej?

Hiszpan_JS - 2020-05-04, 18:49

Oleju wchodzi coś koło 4 litry ( wg instrukcji 4,3l). Do korka potrzebny jest klucz kwadrat, chyba 8mm.
Elf z normą RN17 jest drogi i trudno dostępny. Zamiast niego możesz wlać np. ten: https://m.intercars.pl/produkty/1883513-olej-silnikowy-castrol-gtx-5w30-rn17-5l
Serwisy też go polecają. Chyba Renault pogniewał się na Elfa :-D .

kaczok1 - 2020-05-06, 14:33

pytałem w serwisie o samodzielny zakup oleju na serwis. Oto odpowiedz:
'Oczywiście może Pan przyjechać ze swoimi częściami, jeśli chodzi o olej wymagany jest ELF lub CASTROL z normą ACEA A3/B4, RENAULT RN 0710 5W40, 4,2 litra ."
I tutaj mam pytanie: Wszyscy polecacie/wskazujecie olej 5w30 a serwis mówi o 5W40. Pytałem 2 razy czy na pewno 5w40 i potwierdzali. Jakie jest wasze zdanie?

Hiszpan_JS - 2020-05-07, 06:57

Sprawdź w Karcie Przeglądów. Jeżeli masz 5W40 i normę RN 0710 to oczywiście taki zalej. Ja mam wpisane RN 17 i 5W30. I z tego co wiem, chyba od marca 2019 wszystkie benzynowe Dacie miały podany taki olej.

pet44 - 2020-06-07, 11:41

A jak to jest z DPF? Czy rzeczywiście olej ma aż tak duży wpływ na jego żywotność?
Kolejna sprawa to holowanie samochodu, jakie mogą być koszta z tym związane?

Przeglądam sobie oferty typu: https://pomoc-drogowa-warszawa.supermechanik.pl/ i z tego co widzę, to stawki są ruchome, uzależnione od pory dnia, czy dany dzień jest wolny od pracy itd?

mikeleft - 2020-06-07, 21:00

Nie sam olej, ale częstotliwość jego wymiany. Jakikolwiek olej zmieniany co 10kkm będzie lepszy dla silnika (a przez to dla DPF), niż olej RN17 zmieniany co 30kkm.

Oleje ACEA C1 i C2 mają niższe HTHS (ochrona ścierania w wysokich temperaturach). C3 ma lepsze HTHS i średnią ilość popiołów. Jest też olej ACEA C4 - HTHS jak w klasie C3, ale mniej popiołów LOW SAPS.

Im mniej popiołów w oleju, tym teoretycznie dłuższe życie DPF/FAP, ale też teoretycznie krótsze życie silnika. Te popioły zmniejszają tarcie, ale podczas spalania się oleju zapychają DPF. Trafiłem na artykuł, w którym stwierdzono zwiększone zużycie się wałków rozrządu przy przebiegu 200kkm.

Na żywotność DPF największy wpływ mają styl i miejsce jazdy.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group