Jak dziala naped 4x4 |
Autor |
Wiadomość |
ken-wawa
Marka: w planach
Model: w planach
Dołączył: 24 Paź 2015 Posty: 127 Skąd: gdzies na polnocy
|
Wysłany: 2015-11-03, 21:53 Jak dziala naped 4x4
|
|
|
Jak dziala naped 4x4 w Duciach.
Czy sa jakies ograniczenia co do predkosci? Czy w trybie lock mozna jechac po asfalcie czy tylko po piasku, sniegu, blocie itp?
Do jakiej predkosci dziala tryb auto?
Jak wypada naped 4x4 w porownaniu do innych samochodow? |
|
|
|
djsilan
Marka: Dacia
Model: Duster
Wersja: Laureate
Napęd: 4x4
Rocznik: 2011
Wiek: 47 Dołączył: 03 Lis 2015 Posty: 2 Skąd: Lubin
|
Wysłany: 2015-11-18, 09:42
|
|
|
Witam.
Napęd 4x4 w Dusterze działa tak że przednie koła są załączone są na stałe dołączany jest tył za pomocą sprzęgła z elektromagnesem zamontowanego przed mostem tylnym.
Napęd na cztery koła działa do około 70-80 km/h i później automatycznie przechodzi w trym auto i już tak zostaje do ponownego ręcznego wymuszenia trybu auto.Można nim jeździć na wszystkich nawierzchniach - nie jest to 100% sztywne załączenie napędu.
Oglądałem kiedyś jakieś porównanie na tvn-turbo i Rumun zajechał dużo dalej niż VW Tuareg
obostrzeniem jest tylko posiadanie na wszystkich kołach takich samych opon o mocno zbliżonym zużyciu bieżnika, NAPOMPOWANYCH nawet z ta samą wartością , w Dusterze to 2atm.
Właśnie od tygodnia mam znowu Rumuna z napędem na 4 łapy,temat musiałem ogarnąć sam ponieważ nawet serwis nie potrafił mi pomóc .
W lipcu zablokował się napęd , moja wina , nie zauważyłem ze w prawym tylnym kole zeszło powietrze do połowy, i zrobiłem tak około 300km. Jazda była możliwa tylko na wprost,jakakolwiek próba skrętu skutkowała piszczeniem kół, zdjąłem wiec wał napędowy ( "strasznie ciężki"-wazy ze 3,4 kilo :P )i tak jeździłem szukając pomocy po mechanikach i serwisach i nikt nie wiedział co odpowiada za dołączanie napędu.Zaryzykowałem i kupiłem tylny most kpl do 1.5 dci ( uwaga są dwa typy )trafił mi się akurat inny niż mój więc z kumplem mechanikiem zaryzykowaliśmy że próbujemy zmienić samą przystawkę.Po zdjęciu i rozmontowaniu mojej okazało się ze jest jest we wszystkich kolorach tęczy :P z przewagą fioletowego :P.
po zamontowaniu przystawki wiedziałem już ze problem rozwiązany ponieważ trzymając flanszę mocowania wału , mogłem obracać jednym kołem trzymając drugie nieruchomo :)
zmontowałem i działa zaje....fajnie :P
Pozdrawiam
SIlan |
_________________ Pozdrawiam
Silan |
|
|
|
Dar1962
Diabelska Drakula
Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 16V
Wersja: Laureate
Napęd: 4x4
Wiek: 62 Dołączył: 16 Sty 2013 Posty: 654 Skąd: Włodawa
|
Wysłany: 2015-11-18, 15:31 Re: Jak dziala naped 4x4
|
|
|
ken-wawa napisał/a: | Jak dziala naped 4x4 w Duciach.
Czy sa jakies ograniczenia? Czy w trybie lock mozna jechac po asfalcie czy tylko po piasku, sniegu, blocie itp? |
ABY uniknąć kłopotów opisanych wyżej:
Odradzam stanowczo NADUŻYWANIE ręcznego trybu 4x4. Nie ma najmniejszego sensu załączać tylnej osi na asfalcie niezależnie od prędkości. Na pozostałych nawierzchniach i w terenie w zależności od potrzeb, ale w ogromnej większości sytuacji auto poradzi sobie samo w trybie "Auto" (tylna oś załączy się tylko na czas potrzebny do pokonania trudnego odcinka chroniąc sprzęgło międzyosiowe przed przegrzaniem) Jedynie pokonując naprawdę trudny teren (błoto,zaspy itd) można i trzeba - najlepiej po uprzedniej dezaktywacji ESP-ASR - wykorzystać 4x4 ale z zachowaniem zdrowego rozsądku czyli niewielkiej prędkości i bez gwałtownych, głębokich manewrów kierownicą. Teoretycznie tylna oś rozłącza się po przekroczeniu 45 km/h (w praktyce między 70-75 km/h) ale po rozpędzeniu nie ma sensu męczyć sprzęgła i najlepiej samemu przełączyć układ w "Auto". Tryb "2x4" - znów teoretycznie - ma służyć zmniejszeniu zużycia paliwa, ale jakoś tego specjalnie nie zauważyłem. Ergo? - najlepiej zostawić na "Auto" i pozostawić układom kontroli trakcji decyzję, kiedy tylna oś ma być używa. Sprzęgło - jak wspomniał kol. wyżej jest elektromagnetyczne (nie wiskotyczne) i działa bardzo szybko bez zauważalnego opóźnienia. Ja stosując się do tych zasad (książka obsługi dość jasno je określa) przez 4 lata eksploatacji w różnym terenie i warunkach pogodowych nie miałem żadnych problemów z napędem. To konstrukcja wzięta żywcem z X-trail, sprawdzona, solidna i bezawaryjna |
Ostatnio zmieniony przez Dar1962 2015-11-19, 08:52, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
ken-wawa
Marka: w planach
Model: w planach
Dołączył: 24 Paź 2015 Posty: 127 Skąd: gdzies na polnocy
|
Wysłany: 2015-11-18, 21:48
|
|
|
Podsumowujac najlepiej zostawic na auto.
Czy w razie wjechania na cos sliskiego nawet przy duzej predkosci rzedu 130 km/h tez dolaczy sie tylna os?
Czy oba kola tylnej osi zawsze maja ta sama moc czy sterowanie jest niezalezne na kazde kolo? |
|
|
|
Dar1962
Diabelska Drakula
Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 16V
Wersja: Laureate
Napęd: 4x4
Wiek: 62 Dołączył: 16 Sty 2013 Posty: 654 Skąd: Włodawa
|
Wysłany: 2015-11-19, 08:44
|
|
|
ken-wawa napisał/a: |
Czy w razie wjechania na cos sliskiego nawet przy duzej predkosci rzedu 130 km/h tez dolaczy sie tylna os? |
w przypadku pracy 4x4 rozdział mocy między osiami wynosi 50/50. O tym które koło ma być przyhamowane (a nie chwilowo dodatkowo napędzane) zdecyduje ESP/ASR w oparciu o czujniki ABS (pomiar prędkości obrotowej każdego koła z osobna i korekta różnic prędkości toczenia w przypadku poślizgu któregoś z nich). Czy przy 130 km/h? - zakładam,że jedynie na czas potrzebny do ustabilizowania toru jazdy. Prowadziłem eksperymenty (próba zerwania przyczepności i poślizgu nad i podsterownego) na wielkim oblodzonym placu i przy 80 i więcej km/h całość działała zadowalająco. Przy mniejszej prędkości rzędu 40 km/h przy działających układach kontroli trakcji i dobrych zimówkach praktycznie nie ma mowy o zabawie typowej dla aut przednionapędowych polegającej na ostrym skręcie z jednoczesnym zaciągnięciem ręcznego. Tył auta nie chce się uśliznąć, bo natychmiast ingeruje ESP. Żeby spróbować kręcić bączki na lodzie, trzeba przełączyć napęd na 2x4, wyłączyć ESP/ASR ,nie używać hamulca nożnego (ABS nie pozwoli na blokowanie kół) posługiwać się wyłącznie ręcznym i nie dodawać zbytnio gazu, bo ESP ponownie się aktywuje gdzieś powyżej 40 km/h. |
|
|
|
DS
Marka: Suzuki
Model: Vitara S
Napęd: 4x4
Dołączył: 05 Kwi 2015 Posty: 88
|
|
|
|
DS
Marka: Suzuki
Model: Vitara S
Napęd: 4x4
Dołączył: 05 Kwi 2015 Posty: 88
|
|
|
|
DS
Marka: Suzuki
Model: Vitara S
Napęd: 4x4
Dołączył: 05 Kwi 2015 Posty: 88
|
|
|
|
Diczok88
Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.0 TCe 100
Wersja: Duster
Wiek: 32 Dołączyła: 23 Paź 2024 Posty: 3
|
Wysłany: 2024-10-30, 09:11
|
|
|
Wielkie dzięki za precyzyjne wyjaśnienie tych wszystkich zawiłości :) Pozdrawiam :) |
_________________ Witajcie dusterowcy ;) |
|
|
|
|